شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه

حوزه/ نشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه های علمیه با هدف تقویت سطح معنویت و گسترش اخلاق در حوزه به همت معاونت تهذیب حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه های علمیه شامگاه چهارشنبه با حضور آیت الله خاتمی عضو شورای عالی حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی معاون تهذیب حوزه و جمعی از اساتید اخلاق در جامعه مدرسین برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت الاسلام  حسینی مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه به طرح مطالبات اساتید اخلاق پرداخت و اظهار داشت: تاکنون دوکمیسیون «آسیب شناسی و نیازسنجی» و «محتوا و مسائل علمی» در معاونت تهذیب فعال شده است و در آینده کمیسیون های دیگری نیز تشکیل و مصوبات جلسات به شورای عالی ارائه خواهد شد.

در ادامه تعدادی از اساتید اخلاق به بیان دغدغه های خود در ارتقای سطح دروس اخلاق پرداختند.

*لزوم تبیین علم به عنوان جهاد فی سبیل الله

حجت الاسلام  علیزاده یکی از اساتید اخلاق در سخنانی با بیان اینکه علم منشا جهاد فی سبیل الله است، گفت: حقیقت جهاد، علم آموزی است و باید این مسئله را به خوبی برای طلاب تبیین کرد.        

وی با بیان اینکه طلاب باید علم را به عنوان جهاد فی سبیل الله قلمداد کنند، ابراز داشت: اگر این مسئله متجلی شود، همه سختی ها برای پذیرش علم آسان می شود.

*لزوم توجه مدیران مدارس به برگزاری دروس اخلاق

در ادامه حجت الاسلام  خیریان یکی دیگر از اساتید اخلاق نیز در سخنانی به گلایه از رفتار برخی از مدیران مدارس در بی توجهی به برگزاری درس اخلاق پرداخت و گفت: اساتید رنج سفر و اعزام را متحمل می شوند اما گاهی آن گونه که باید توجه لازم به جلسه درس اخلاق نمی شود.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس بی تفاوت نمی توانند به تربیت طلبه بپردازند، تصریح کرد: مدیران مدارسی که اهل کار هستند و طلاب را فرزندان خود می دانند، تاثیر به سزایی در تقویت معنویت طلاب دارند.

این استاد حوزه همچنین افزود: در انتخاب اساتید اخلاق به مهارت علمی، تربیتی و فکری توجه شود.

*لزوم توجه به رفتار مدیران و اساتید مدارس

سپس حجت الاسلام  مقدمی از پژوهشگران حوزه نیز در سخنانی اعزام اساتید اخلاق به مدارس علمیه را مُسکن موقت دانست و گفت: هرقدر برای اعزام اساتید تلاش شود درمان دائمی صورت نمی گیرد.

وی افزود: اساتید اخلاق باید برای مدیران و اساتید مدارس جلسه بگذارند تا آنها نسبت به تربیت طلاب اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که انس بیشتری با طلاب دارند.

حجت الاسلام مقدمی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت علمای بلاد در تربیت اخلاقی طلاب تاکید کرد و افزود: توجه به رفتار مدیران مدارس و اساتید شهرستان ها زمینه ساز افزایش توجه به مسئله اخلاق خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی معاون تهذیب حوزه های علمیه در سخنانی با اشاره به رنج هایی که اساتید اخلاق برای سفر به شهرستان ها متحمل می شوند، گفت: اساتید اخلاق وقت زیادی را برای حضور در مدارس علمیه سراسر کشور اختصاص می دهند تا در راستای تقویت روحیه معنوی طلاب گام بردارند.

سپس آیت الله سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه در سخنانی بر لزوم تدوین متن اخلاقی در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: معاونت تهذیب یک متن را براساس موضوعات موردنیاز از آیات، روایات و خاطرات اخلاقی گردآوری کند و در اختیار اساتید قرار دهد.

خاطرنشان می شود بخش هایی از این نشست بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

انتهای پیام/313/33   

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha