شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه بر لزوم تدوین متن اخلاقی در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: معاونت تهذیب یک متن را براساس موضوعات مورد نیاز از آیات، روایات و خاطرات اخلاقی گردآوری کند و در اختیار اساتید قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در نشست هم اندیشی اساتید اخلاق حوزه های علمیه که در جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای اساتید اخلاق، اظهار داشت: اساتید اخلاق بهترین نورافشانی را در حوزه های علمیه دارند.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از تاکید امام راحل(ره) به برگزاری دروس اخلاق اشاره داشت و گفت: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در سال  1363رئیس شورای عالی حوزه بودند و از همه اساتید در مدرس امام دعوت کردند و گفتند که حامل پیام امام راحل(ره) هستم؛ گویا یکی از آقایان در جلسه ای به امام خمینی(ره) گلایه کرده بود که حوزه شهرها در حال خالی شدن است که امام در پاسخ به این مسئله گفته بودند «مردم، قم را دوست دارند و ایرادی ندارد به این شهر بیایند؛ شما قم را دریابید و درس اخلاق بگذارید و از زبان بنده به همه اساتید بگویید حداقل هفته ای یک روز حدیث اخلاقی بخوانند که طلاب با مضامین و مواعظ اخلاقی همراه باشند».

این عضو شورای عالی حوزه همچنین به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت اخلاق در حوزه های علمیه اشاره داشت و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در آخرین سفری که به قم داشتند در یک جلسه شورای عالی در رابطه با اخلاق تاکید کردند که طلبه ها اخلاق عملی می خواهند.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه رهبری بر لزوم توجه به اخلاق عملی تاکید دارند، تصریح کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب در آن جلسه گفتند «اخلاق علمی خوب است، اما سازنده نیست و باید اخلاق عملی بگویید و الگوی عملی ارائه دهید».

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید کردند «اگر توانستید طلبه را نمازشب خوان کنید، شصت درصد کار اخلاق انجام گرفته است، چرا که اگر طلبه اهل تهجد شود، مسیر برای صفات والای اخلاقی گشایش می یابد».

امام جمعه موقت تهران در ادامه به بیان برخی از آسیب های عرصه اخلاق اشاره داشت و گفت: معمولا آسیب های مخاطبین به صورت علمی کاربردی ارزیابی و مطرح نمی شود.

*پرهیز از تکرار مباحث خاص اخلاقی

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه گاهی مدیران مدارس به بیان سلایق خود در ارائه دروس اخلاقی می پردازند، اظهار داشت: اخلاق نباید با تکرار یک مبحث، جای خود را از دست بدهد.

آیت الله خاتمی برلزوم توجه به نیاز مخاطب برای ارائه دروس اخلاق تاکید کرد و گفت: معاونت تهذیب حوزه به عنوان مدیر ستادی باید در پرهیز از تکرار مطالب توجه داشته باشد.

وی یکی دیگر از آسیب های عرصه اخلاقی را یک سونگری دانست و گفت: بیشترین آسیب را به اسلام کسانی زدند که دین را یک سو نگرانه تفسیر کردند؛ زهد را دیدند، اما لزوم رسیدگی به معیشت زندگی را ندیدند.

*خروجی درس اخلاق نباید بی توجهی به جامعه شود

این عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه خروجی درس های اخلاق نباید به کم توجهی طلبه نسبت به اجتماع منتهی شود، ابراز داشت: سلوک نباید فقط به مباحث فردی اختصاص داده شود، بلکه باید به سلوک سیاسی و اجتماعی نیز توجه داشت.

آیت الله خاتمی همچنین وضعیت گوینده را در تاثیرگذاری بر طلاب بسیار نقش آفرین دانست و ابراز داشت: محاسن سفید در موضوع اخلاق تاثیرگذاری دارد و از اساتید اخلاق برجسته برای موعظه استفاده شود. 

وی بر لزوم تدوین متن اخلاقی در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: معاونت تهذیب یک متن را براساس موضوعات موردنیاز از آیات، روایات و خاطرات اخلاقی گردآوری کند.

این عضو شورای عالی حوزه افزود: در صورتی که متن جامع اخلاقی از پایه یک تا ده همانند کتب درسی به اساتید داده شود می توان گفت تحولی در عرصه اخلاقی ایجاد شده است.

آیت الله خاتمی همچنین کمبود فضای اخلاقی را یکی از آسیب های این عرصه عنوان کرد و گفت: در دوره های گذشته رغبت شدیدی به درس اخلاق آیت الله مشکینی وجود داشت و این مسئله فضای اخلاقی ایجاد می کرد.

وی با بیان اینکه معاونت تهذیب در پی ایجاد جاذبه برای درس اخلاق است، گفت: بنده معتقد به اخلاق کاربردی هستم.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha