پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فیقه در استان اصفهان، شواری نگهبان را مورد تأئید امام و مقام معظم رهبری دانست و تاکید کرد: رد و عدم احراز صلاحیت ها تنها به گروه خاصی محدود نبوده و از همه طیف ها تعدادی رد و یا عدم احراز شده اند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در دیدار سرمربیان حلقه‌های شجره طیبه صالحین استان اصفهان، با اشاره به انتخابات های پیش رو و گوشزد کردن وظیفه سنگین روحانیون در این برهه، به تشریح مردم سالاری دینی پرداخت و گفت: حکومت ما مردم سالاری دینی است و این غیر از دموکراسی و حکومت مردم بر مردم است، اما در مردم سالاری دینی حکومت دین بر مردم است و قانون با خداست و مردم حق قانون گذاری ندارند.

وی ضمن اشاره به آیه "وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ" تصریح کرد : طبق این آیه و آیات دیگر قرآن غیر از حکم و دستور خدا نباید عمل کرده و بر ما جاری شود.

امام جمعه اصفهان افزود: حکومت ما جمهوری اسلامی است، یعنی هم جمهویت دارد و هم اسلامیت پس این حکومت یک قسمتش که اسلامی است از آن خداست و جمهوریتش هم به معنای اکثریت مردم است .

وی ادامه داد: اگر همه مردم دنیا هم جمع شوند و به یک حکم و قانون خلاف اسلام رای بدهند، نمی توانند قانون خدا و اسلام را تغییر دهند، این مورد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم اشاره شده است که حتی اگر مجلس قانونی را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید نمود، ولی بعد اثبات شود این قانون خلاف قانون اسلام است، باطل می شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در جمهوری اسلامی تعیین کارگزاران با اکثریت مردم و رای مردم است افزود : کارگزاران نظام اعم از رهبری ، رییس جمهور ، وزرا ، نمایندگان مجلس ، شوراها و… با واسطه یا بدون واسطه توسط مردم انتخاب می شوند، ولی قانون همه کارگزاران باید اسلامی باشد.

آیت الله طباطبائی نژاد، انتخاب صحیح توسط مردم را مهم و اساسی خواند و افزود: در حکومت اسلامی مردم باید کارگزارانی که دین و قرآن را پیاده می کنند انتخاب کنند و نباید کسانی را انتخاب نمایند که سلیقه ای رفتار کرده و از دستورات اسلامی غفلت می کنند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان، حضور در پای صندوق رأی و انتخاب اصلح را لازمه حفظ حکومت اسلامی دانست و با طرح این سئوال که آیا ما مجازیم به جای اصلح ، صالح را انتخاب کنیم، با ذکر حدثی از پیامبر اسلام (ص) که می فرمایند "مَن اِسْتَعْمَلَ عامِلاً مِنَ الْمُسْلمینَ وَ هُوَ یعلَمُ اَنَّ فیهِمْ اَوْلی بِذلِک مِنْهُ وَ اَعْلَمُ بِکتابِ اللهِ و سنَّة نَبیهِ‌ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ جَمیعَ الْمُسْلِمینَ"، ادامه داد : پیامبر اعظم اسلام (ص) انتخاب فردی صالح در حالی که بداند فردی صالح تر نیز برای آن کار هست را خیانت به خدا و رسول خدا و جمیع مومنین دانستند و این به آن معنا است که علاوه بر اینکه رای دادن واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه ضمن اشاره به اینکه برای تشخیص اصلح تنها تایید شورای نگهبان کافی نیست، خاطر نشان کرد : تشخیص احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان در وقت محدود، کاری بسیار دشوار است و تایید کسانی که شرایط را احراز می کنند به معنای اصلح بودن نیست.

وی به نقش و جایگاه شورای نگهبان در کشور اشاره و ضمن انتقاد از منقدین این نهاد، تصریح کرد : از اول انقلاب گروهی تأکید داشتند که شورای نگهبان به جای نظارت استصوابی، نظارت استطلاعی داشته باشد.

آیت الله طباطبائی نژاد با غیر عقلانی دانستن این نوع نظارت، افزود: مگر می شود ناظر فقط شاهد تخلف و به عنوان مطلع باشد، ولی نتواند کاری انجام دهد ؟ ناظر باید جلوی تخلف را بگیرد .

امام جمعه اصفهان ضمن یاد آوری تذکرات مکرر امام (ره) و رهبری در این خصوص، افزود: تکرار این نوع مباحث سهوی نیست، بلکه آنان از مطرح کردن چنین مباحثی به دنبال ضربه زدن به شورای نگهبان هستند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان، با بازخوانی نظریه فوکویاما و هدف دشمن در مورد تخریب و حذف دو نهاد رهبری و شورای نگهبان، افزود: دشمن دریافته که در صورت ضعف و حذف یکی از این دو نهاد می توانند بر این کشور مسلط شد .

وی به نقش پدرانه رهبری در عرصه های گوناگون اشاره کرد و افزود: در قضایای برجام اگر تیزبینی و راهنمایی های معظم له نبود، خیلی ها بدشان نمی آمد که با آمریکا صلح و رفاقت برقرار کنند و راه مستشارانشان را نیز به کشور باز کنند .

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ضمن رد این مطلب که برخی ثبت نام و کاندید بودن در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را حق همه می دانند، افزود: در همه امور نیاز به شرط و شروط هست، چگونه یک معتاد یا قاچاقچی حق حضور در مجلس را دارد؟ بر چه مبنایی هر فردی حق هر کاری در کشور را باید داشته باشد؟.

وی رأی دادن را حق همه افرادی که به سن قانونی رسیده اند دانست و تصریح کرد: آیا اگر خردسالی که نمی تواند رأی بدهد یا فردی که نتوانسته در طول دوران تحصیل خود به درجه دکترا برسد، حقی از آنها ضایع شده است؟.

آیت الله طباطبائی نژاد، شواری نگهبان را مورد تأئید امام و رهبری دانست و تاکید کرد: رد و عدم احراز صلاحیت ها تنها به گروه خاصی محدود نیست و از همه طیف ها تعدادی رد و یا عدم احراز صلاحیت شده اند .لذا کاری که موجب تضعیف و بی اعتمادی به این نهاد شود، تضعیف نظام اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha