جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: انتخابات در ایران اسلامی آزاد است و نمی توان به شکل سلیقه ای و سطحی، فرد یا افرادی را از حضور و مشارکت حداکثری در آن محروم کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیداررئیس ستاد انتخابات استان قم گفت: انتخابات در ایران علاوه بر فضای عادی، ویژگی بسیار مهم دیگری نیز دارد که آن را به عنوان حیثیت نظام می شناسیم.

وی افزود: در این زمینه وظیفه مسئولین سنگین تر از شرایط عادی است؛ مردم نیز باید با بصیرت و فهم عالی خود حضوری چشمگیر داشته باشند تا کشور و نظام از این برگ برنده محروم نشوند.

استاد حوزه گفت: یکی از نکات مهم در خصوص انتخابات، به ویژه انتخابات مجلس خبرگان، مسئله تائید صلاحیت ها است،بعضی از این موارد به قدری حساس هستند که عدم توجه به این موارد هزینه های سنگینی برای نظام دارد و به همین دلیل در این زمینه باید از هرگونه غرض ورزی و برخورد حزبی و جناحی خود داری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: مردم نیز باید افرادی را انتخاب کنند که دارای صلاحیت های اخلاقی، شرعی، علمی و کارایی های اصلاح شده باشند، نه این‌که افرادی که به مجلس بروند، به جای تخصص و تجربه به دنبال استفاده های شخصی باشند.

وی بیان کرد: با این تفاسیر نمی توان به شکل سلیقه ای و سطحی فرد یا افرادی را از حضور در انتخابات محروم کرد. فقه ما در این زمینه تکلیف را مشخص کرده، یعنی باید حجت شرعی بر افرادی که از نظر قانونی صلاحیت احراز یا عدم احراز را دارند، تمام شود.

آیت الله فاضل افزود: این که بگوییم صلاحیت فردی احزار نشد، به این سبب که او را نمی شناسیم، بدترین دلیل است؛ زیرا برای  شناخت افراد باید پیگیربود و جستجو کرد، این‌که بگوییم ما نمی دانیم شخصی مسلمان است یا خیر، فقط با این دلیل که او را نمی شناسیم کافی نیست، باید سوابق او بررسی شود.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان وظیفه سنگینی دارد؛ زیرا این شورا از مهمترین ارکان نظام است؛ لذا در شرایط حساس باید تلاش بیشتری برای حفظ این جایگاه انجام شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: ممکن است برخی از افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، سوابق خوبی در نظام داشته باشند، نکته اینجاست که اگر به خاطر کم کاری یا برخورد سلیقه، به شخص یا جناحی اجازه وجود به مجلس داده نشود، اتفاقات بدتری رخ می دهد، در اینجا کسانی که جلوی حضور این افراد را در مجلس می گیرند، در واقع هم حق او را تضییع کرده‌اند و هم حق مردم ایران را که باید از خدمات این شخص استفاده می کردند؛ بالعکس اگر صلاحیت افرادی که واجد شرایط حضور در این جایگاه نیستند، تائید شود؛ به نوعی تضییع حقوق دیگران خواهد بود.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: مسئولان باید تلاش زیادی در این راستا انجام دهند و از کسانی که نظام را قبول داشته و  قصد خدمت دارند، حمایت نموده و حقوق شرعی، این ظرفیت را ایجاد می کند که حقوق حقه افرادی که واقعاً واجد هستند، ایفا گردد.

وی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری  و شورای اسلامی جایگاه مهمی دارد و محل حضور افراد برجسته است، لذا نباید افرادی که در زمینه های علمی و اخلاقی تخصص ندارند، دراین جایگاه قرار گیرند، مردم نیز باید در انتخاب های خود به این مسائل توجه داشته و افراد متخصص و متعهد را انتخاب نمایند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  گفت: انتظارات از قم بالاست و نمایندگان شد قم نیز باید افرادی باشند که در شایستگی و کارایی جزو بهترین ها باشند، خبرگان نیز که حساس ترین وظیفه را در کشور به عهده دارد، باید با حضور عالمان برجسته، دانشمند، مستعد، بصیر و دارای بینش سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خاص همراه باشد.

وی گفت: دشمن با دقت انتخابات پیش رو را رصد می کند و به دنبال آن است که  ببیند مردم چگونه در این انتخابات مهر تائید بر نظام  می زنند و چه افرادی را انتخاب می کنند و به همین خاطر باید بدانیم که با تک صدایی نمی توان به موفقیت رسید.

آیت الله فاضل بیان داشت: باید فضا را برای همه سلیقه هایی در چارچوب نظام دین و خط امام و رهبری قرار داد و از برخود سلیقه ای و حزبی که ممکن است اثرات بدی برای مردم داشته باشد، پرهیز کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلامحسین IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    من که از این سخنان این برداشت رو کردم که هم مبهم است و همیکی به میح و یکی به نعل می باشد با توجه به سواقب آیت الله لنکرانی ما این سخنان را به فال نیک می گیریم و می گوییم که شاید منظورش زیر سوال بردن شورای نگهبان نباشد و الله اعلم