یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار تعدادی از دانشمندان روسیه

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: معتقدیم آنچه امروز به عنوان منشور حقوق بشر در دنیا مطرح است اشکالات علمی فراوانی دارد که در مراکز علمی حوزوی قم به این نقایص و راه های برطرف کردن آنها با استفاده از منابع وحیانی اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تعدادی از دانشمندان ، فلاسفه ، مورخین و استراتیژست های کشور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در ابتدا گفت: حوزه های علمیه شیعه در سالهای اخیر اکتشافات و فعالیت های عمیق و به روزی در عرصه های نوین علمی انجام داده است که تصور آن هم برای اهل علم در دنیا مشکل است.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مراکز فعال حوزوی که توانسته است نقش مهمی در توسعه این علوم داشته باشد، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است که یکی از نهادهای علمی است که در بدنه حوزه علمیه قم که بزرگترین منبع تولید علم دینی جهان تشیع است قراردارد.

وی گفت: یکی از مباحث نویی که در این موسسه به آن پرداخته شده است، مسایل مرتبط با حقوق کودک است؛ یعنی اینکه این مرکز قواعد حقوقی اسلام که شامل یک سال قبل از تولد تا رسیدن به سن قانونی است را تنظیم و تدوین و ارایه کرده است.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: در این مرکز، تمام آنچه که در اسلام و همه مذاهب اسلامی مطرح شده است بیان شده و خلاصه آن نیز به زبان انگلیسی و عربی  ترجمه و  منتشره شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهارکرد: در هیچ جای دنیا یک بحث فکری، دینی و علمی عمیق راجع به استفاده‌ از بمب‌های اتم ارائه نشده است؛ اما تنها جایی که حرمت تولید بمب‌های اتمی را مطرح کردند و پایه‌های علمی آن را کشف کردند در همین ایران و مذهب شیعه بود که بعضی از کاردینال‌های آمریکایی هم به ایران آمدند و از اینکه این مرکز حوزوی چنین دستاوردهای علمی را ارایه کرده است تعجب کردند.

وی گفت: نظریه‌ای که امام خمینی رضوان الله علیه در مورد حکومت مستقل، حکومت دینی و کاملاً مطابق با عدالت بر بشریت که ما از آن به ولایت فقیه تعبیر می‌کنیم و دانشمندان ما همیشه در صدد تحکیم این نظریه هستند و معتقدیم تنها حکومتی که می‌تواند بشر را به اهداف خودش برساند همین حکومت بر مبنای ولایت فقیه است در این مرکز شرح و بسط داده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: در این مرکز تحقیقات بسیار خوبی در مورد آخرین حوادثی که در علم پزشکی ارائه شده ارائه دادیم که از آن جمله می توان به بحث فقه پزشکی تغییر جنسیت که امروز در دنیا هم مطرح است اشاره کرد و شاید محکم‌ترین و قوی‌ترین بحث‌های علمی و دینی در مورد این مطلب در ایران و در قم و در همین مرکز ارائه شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: از دیگر بحث‌های مهم اینکه ما معتقدیم آنچه امروز به عنوان منشور حقوق بشر در دنیا مطرح است اشکالات علمی فراوانی دارد که در مراکز علمی حوزوی قم از جمله این مرکز به این نقایص و راه های برطرف کردن این نقص ها با استفاده از منابع وحیانی اشاره شده است.

وی گفت: در مباحث فلسفی، فقهی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی و... نظریه‌پردازان بسیار قوی در حوزه علمیه در این دو دهه اخیر پرورش یافته اند و این نظریات با پخته شدن کم کم وارد فاز ترجمه شده اند و در اختیار سایر متفکران در جهان اسلام و به طور کلی سراسر جهان قرار می گیرند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ یک از مهمانان روسیه در خصوص عدالت در اسلام بیان کرد: یکی از سوالاتی که در اینجا مطرح می شود آن است که آیا خود ما می‌توانیم این مفهوم را درست تفسیر کنیم؟ آیا عقل و تجربه ما تنها برای اینکه عدالت را در همه زمینه‌ها تبیین کنیم کافی است یا اینکه در این جهت و در تشخیص هم معنای عدالت و هم مصادیق عدالت باید به یک موجود مافوق بشر، یک موجود الهی پیامبران، به آنها باید مراجعه کنیم؛ در واقع عدالت رعایت همه حقوق در همه جوانب ، بین خدا و بشر ، بین انسان با یکدیگر ، بین انسان با سایر موجودات عالم ، بین حقوق یک دین بر دین دیگر است.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به سوال  یکی دیگر از دانشمندان مبنی بر  درک اسلامی از عدالت و تطبیق آن با تکنولوژی امروز بیان کرد: یکی از علومی که عهده‌دار همین تطبیق است علم فقه است که شما در میان خودتان از آن تعبیر به حقوق می‌کنید ولی در میان ما به عنوان علم فقه مطرح است؛ در علم فقه این موضوع کاملاً کارشناسی می‌شود و نتایج مورد نظر دین بیان می شود.

وی افزود: مثلاً در بحث تغییر جنسیت؛ اینکه آیا انسان می تواند به یک شکل دیگری در بیاید از منظر فقه کاملاً بررسی می شود و آثار آن کاملا مشخص می شود؛ در این زمینه ملاکات و ضوابطی داریم که بر طبق آن ملاکات و ضوابط معتقدیم آن نظری که دانشمندان فقه ما می‌دهند مطابق با عدالت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: امام خمینی (ع) بنیان گذار انقلاب اسلامی که این روزها سالگرد پیروزی آن را گرامی می داریم، راجع به علم فقه این تعریف بیان می کنند که فقه تنظیم کننده‌ی همه‌ی امور بشر است.

گفتنی است در این نشست سوال و جواب زیادی در خصوص حقوق بشر ، عدالت و..... بین آیت آلله فاضل لنکرانی و دانشمندان روسیه رد و بدل شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha