یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 آیت الله جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه باید برای مردم مسائلی را مطرح کرد که در دین آمده است، افزود: وقتی ما به ضرس قاطع می‌گوییم که الان ظهور صغری است سازمان‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا علائم ظهور را برای ما درست می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج اصول خود که در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار شد، به روایتی از امیرالمومنین(ع) به محمدبن حنفیه بر لزوم عدم بیان مسائلی که انسان نمی داند اشاره داشت و گفت: اگر انسان به بیان مسائل و مطالبی بپردازد که نسبت به آن اطلاع ندارد، از مسیر منحرف خواهد شد.

وی افزود: «مردم را فتوا دادن به رای شخصی که مطابق شرع و سنت نباشد» و نیز «بیان آنچه که انسان به آن علم ندارد» دو خصلت مهلک هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: امام علی(ع) در وصیت خود به امام حسن مجتبی(ع) تاکید کردند «اگر آنچه  که می دانی گرچه  کم است به همان اکتفا کن اما آن چیزی را که نمی دانی، نگو».

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با تاکید بر اینکه قول بلاعلم حرام است، ابراز داشت: این مسأله دربرگیرنده همه امور عادی، اجتماعی و شرعی است.

*برخی بر اساس تخیل شخصی می گویند ظهور نزدیک است

وی با ابراز تاسف شدید از افرادی که بر اثر تخیل می گویند ظهور همین روزها است، ابراز داشت:  اطلاق «کذب الوقّاتون» علاوه بر تعیین روز خاص، تعیین زمان حدودی ظهور را نیز شامل می شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه هیچکس از زمان ظهور اطلاع ندارد، گفت: در روایات اشاره شده که وقت ظهور را حتی خود حضرت حجت(عج) نیز نمی‌دانند.

*قضیه اربعین علامت ظهور نیست

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه وظیفه مردم در زمان ظهور دعا و انتظار فرج است، تصریح کرد:‌ متأسفانه برخی قضیه اربعین را با همه شکوه، عظمت و ارزشی که دارد و به نمادی برای شیعه تبدیل شده، علائم ظهور قرار دادند؛ این مسأله در هیچ متون دینی وارد نشده است و برخی بر اساس تخیلات خود این اجتماع را از علائم ظهور عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه براساس روایات دینی باید بخش عظیمی از مردم از مسئله امامت آگاهی داشته باشند، گفت: امروز این چنین نیست که بخش عمده‌ای از مردم جهان با مسأله امامت آشنا باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه واژه «مهلک» در روایت اشاره شده شامل گوینده و شنونده می شود، تصریح کرد: یکی از مصادیق روشن قول بلاعلم این است که بگوییم این اجتماع با شکوه از علائم ظهور است.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به مضرات قول بلاعلم در جامعه پرداخت و گفت: برخی از انسان‌های مدعی و بی اطلاع از منابع دینی، مسائلی را در این زمینه مطرح می کنند که‌ متأسفانه برخی به خاطر قبول چنین گفته‌هایی امور حیاتی زندگی خود همچون ازدواج را تعطیل کرده و منتظر هستند امام زمان(عج) ظهور کند تا اجازه این امر را به آن‌ها بدهند.

وی با بیان اینکه قول بلاعلم، فقط این نیست که انسان به اجتناب از بیان فتوایی بپردازد که از آن اطلاع ندارد، تصریح کرد: قول بلاعلم اطلاق دارد؛ یعنی انسان نباید وقتی راجع به دین، شئونات دینی و آینده چیزی را نمی‌داند، بگوید.

*امام(ره) هیچگاه نگفت ظهور نزدیک است

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به یقین امام راحل(ره) بر اینکه امام زمان(عج) بر انقلاب اسلامی عنایت دارند، تصریح کرد: در هیچ زمانی اشاره نشده که امام(ره) گفته باشند ظهور نزدیک است؛ البته ایشان همیشه امید داشتند که پرچم را به دست امام زمان(عج) بسپارند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه امید را از شئون انتظار واقعی دانست و اظهار داشت: امید انتظار ظهور بحث متفاوتی نسبت به تعیین زمان ظهور است؛ باید از قول بلاعلم اجتناب کرد و حتی اگر  نسبت به مسأله‌ای ظن نیز داریم، نباید چیزی بگوییم چه برسد به اینکه شک یا وهم داشته باشیم.

*انتقاد از سخنانی که در دولت دهم نسبت به مسئله ظهور می شد

وی همچنین با انتقاد از سخنانی که در دولت گذشته راجع به ظهور صغری مطرح می‌شد، گفت: در روایات ما چنین مسأله‌ای وارد نشده و این از مصادیق بارز قول بلاعلم است؛ تردیدی نسبت به تعبیر ظهور صغری با آنچه در برخی روایات آمده است سازگاری ندارد چرا که با ظهور صغری محدوده ظهور روشن می شود و دیگر با ناگهانی بودن آن معنی ندارد.

این عضو جامعه مدرسین افزود: وقتی ما به ضرس قاطع می‌گوییم که الان ظهور صغری است سازمان‌های امنیتی اسرائیل و آمریکا علائم ظهور را برای ما درست می‌کنند.

آیت الله فاضل با اشاره به بخشی از دعای عهد«اِنَّهُم یَرَونَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا »، گفت: مراد از «بعید» آن است که عده ای معتقد به عدم تحقق ظهور ونفی آن می باشند اما قریب بودن به این معنی نیست که بگویند ظهورهمین سال ها، ماه ها و دهه ها واقع می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان با تأکید بر اینکه باید برای مردم مسائلی را مطرح کرد که در دین آمده است، افزود: بنده در زمان دولت قبلی که مطلب غلط مدیریت امام زمان(عج) مطرح شد وظیفه خود دانستم که با این تفکر مقابله کنم، چون نباید اشتباه کاری خود را به گردن امام زمان(عج) بیاندازیم.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی حقجو IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    به ایشون بفرمایید خودشون مستقیما از جامعه کسب اطلاع کنند و به در غ ها و شبه سازیهای اطرافیان بسنده نکنند
  • ظهور نزدیک است IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    برو راجع سیره امام بخون بعد بگو امام گفته یا نه. حتی اقا هم فرموده است ما به زمان ظهور نزدیک شده ایم. در مورد ظهور صغری نیز تنها دولت قبل نبوده که این راگفته کلمات ایت الله حسن زاده رابخون که ایشان گفت است همان طور که غیبت صغری داشتیم ظهور صغری هم داریم کلمات اقا را بخون ایشان فرموده است انقلاب از ارهاصات ظهور است این یعنی چه؟