شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صادقی، مولف کتاب تاریخ نگاری ابن طاووس

حوزه/ به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست صمیمی اهل قلم، کارشناسان و ادب دوستان با نویسنده کتاب «تاریخ نگاری ابن طاووس » مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اولین جلسه از سلسله دیدارها و گفتگوها با اصحاب قلم و مولفین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در محل فروشگاه نشر این پژوهشگاه با حضور حجت الاسلام  مصطفی صادقی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره این پژوهشگاه برگزار شد.

این گزارش می افزاید: این دیدار و گفتگوها که برای اولین بار در شهر مقدس قم و به ابتکار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری می باشد؛ قرار است هر هفته در روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه؛ بیش از 300 مولف آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این جلسات شرکت کرده و رو در رو با مخاطبین آثار خودشان به گفتگو و حتی مشاوره پژوهشی در باب حوزه تخصصی اثر مورد نظر بپردازند.

معرفی اجمالی کتاب: تاریخ نگاری ابن طاووس؛ تالیف حجت الاسلام  دکتر مصطفی صادقی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

رضی‌الدین علی‌بن‌طاووس (589 ـ 664 ق) از عالمان مشهور و پرکار شیعه امامیه است که در آثار و نوشته‌های خود به تاریخ نیز اهتمام داشته است. هرچند وی رسماً در شمار مورخان نیست، نقش او در تاریخ‌نگاری اسلامی و شیعی درخور توجه است. در کتاب حاضر پس از معرفی اجمالی سید و زمان حیاتش به گونه‌شناسی آثار و شناخت نوشته‌های تاریخی وی پرداخته شده است. چگونگی بیان گزارش‌های تاریخی و گزینش اخبار، جایگاه منابع و اسناد در آثار او، نگاه او به تاریخ و آرای خاص او و نقل‌های منحصر‌به‌فرد در کتاب‌های وی و سرانجام تأثیرپذیری و تأثیرگذاری او در تاریخ تشیع از مطالبی است که به آن پرداخته شده است.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha