جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله یزدی در همایش «امنای امت، جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری»

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید بر اینکه مجلس خبرگان، نهادی جناحی و سیاسی کار نیست، گفت: مجلس خبرگان جای جوان گرایی و پیران از کار افتاده ای که هیچ کاری نمی توانند انجام دهند نیست؛ این نهاد مرکب از فقهایی می باشد که توان شناخت و تشخیص فقیه جامع الشرایط را بدون گرایش چپ و راست و اعمال نفوذ قدرت های بیگانه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد یزدی صبح امروز در همایش «امنای امت، جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری» که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دهه فجر  یادآور روزهای مبارزات و پیروزی انقلاب است.       

وی در ادامه با اشاره به تفاوت نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران برگرفته از حکومت پیامبر اسلام و ائمه معصومین(ع) است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مجموعه سه قوه حکومت را اداره می کنند، گفت: امتیاز اصیل نظام از دیگر نظام ها، وجود ولایت فقیه است که مشروعیت خود را از از وحی آسمانی می گیرد.

آیت الله یزدی با اشاره به بحث مشروعیت و مقبولیت، گفت: در روایات و احادیث به این دو مسئله اشاره شده است که پیامبر(ص) حکومت را به اهلبیت(ع) و در صورت غیبت ائمه(ع) به فقیه جامع الشرایط سپرده شده است چرا که هیچگاه زمین خالی از حاکمیت الله نباید باشد. 

وی افزود: در صورت مناسب نبودن شکل گیری حکومت و عدم همراهی مردم، هر فقیهی ولایت دارد و به حد توان و قدرت خود عمل می کند که در طول تاریخ نیز بدین صورت بوده است. 

رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: همراهی مردم، عنایات خاص الهی، توجهات حضرت بقیه الله(عج)، پشتکار جامعه و نعمت امام راحل(ره) موجب سقوط طاغوت و تاسیس حکومت جمهوری اسلامی شد.

آیت الله یزدی در ادامه به شرط مشروعیت قوای سه گانه اشاره داشت و افزود: تا وقتی که روئسای قوای سه گانه قدرت ارتباط با اصل ولایت پیدا نکنند، هیچ حق و حاکمیتی ندارند. 

وی تصریح کرد: تا وقتی قوانین بر اساس شرع و دین باشد، حاکمیت در قوای سه گانه برقرار است در غیر این صورت همان طاغوت خواهد شد. 

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خبرگان رهبری کلید اصلی حفظ حاکمیت و نفوذ ولایت در همه دستگاه های حاکمیتی است، گفت: مجلس خبرگان در حقیقت تکیه گاه اصلی اساس حاکمیت است و در کنار رهبری از جایگاه عظیمی برخوردار می باشد. 

آیت الله یزدی در ادامه به نهضت انقلاب اسلامی اشاره داشت افزود: مردم و زنان با وجود عدم فروریزی حکومت طاغوت به دستور امام راحل(ره) به خیابان ها آمده و مرگ بر شاه گفتند.  

وی با اشاره به دستور شکستن حکومت نظامی از سوی امام راحل(ره) در 21 بهمن سال 1357، گفت: از سوی مرحوم آیت الله طالقانی نقل شده که اشارات امام زمان(عج) به قلب امام راحل(ره) در این واقعه تاریخی تاثیر مهمی داشته است.

رئیس جامعه مدرسین افزود: امام با وجود اینکه حکومت طاغوت سقوط نکرده بود، اعمال ولایت فقیه می کردند و عامه مردم ولایت و حاکمیت ایشان را پذیرفته بودند.  

آیت الله یزدی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری در زمانی که نظام به ولی فقیه نیازمند  باشد، نقش مهمی در انتخاب رهبر جامعه دارد. 

وی با بیان اینکه هرکسی نمی تواند به مجلس خبرگان رهبری بیاید، گفت: اعضای خبرگان باید مجتهد و زمان شناس باشند و شرایط جهانی را بشناسد.  مقام معظم رهبری به بنده گفته اند در آستین خود اطلاع جامع و کامل از فقهای جامع الشرایط داشته باشید.

آیت الله یزدی با اشاره به جایگاه خبرگان رهبری، گفت: این نهاد در حساس ترین موقعیت قرار دارد و مهم ترین اقدام را در نظام انجام می دهد. کمیسیون تحقیق در خبرگان رهبری به جمع آوری اطلاعات موجود از وضعیت همه مراجع و کسانی که توان مدیریت کشور و عهده گرفتن ولایت را دارند می پردازد.

رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان، نهادی جناحی و سیاسی کار نیست، گفت: مجلس خبرگان جای جوان گرایی و پیران از کار افتاده ای که هیچ کاری نمی توانند انجام دهند نیست؛ این نهاد مرکب از فقهایی می باشد که توان شناخت و تشخیص فقیه جامع الشرایط را بدون گرایش چپ و راست و اعمال نفوذ قدرت های بیگانه داشته باشند.

آیت الله یزدی، دومین وظیفه خبرگان رهبری را نظارت بر تداوم شرایط فقیه منتخب دانست و گفت: نظارت بر بقای شرایط در استمرار رهبر از وظایف خبرگان است. 

وی افزود: در جلسه اخیری که همراه با سه نفر در خدمت مقام معظم رهبری حضور داشتیم، بنده در هنگام ورود اضطراب شدید داشتم اما در حالی خارج شدم که آرامش عجیبی یافتم و آن گفت وگو در تاریخ ثبت خواهد شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از جایگاه آیات مشکینی و مهدوی کنی، تصریح کرد: بنده با این بزرگواران عمری زندگی کردم و نقش مهمی در پیروزی و حفظ نظام اسلامی داشتند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha