شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام شکوری امام جمعه خوری

حوزه/ کسانی که از فیلترهای قانونی عبور کرده اند، قطعاً صلاحیت عمومی آنان مورد تاًیید مراجع قانونی است، اما مردم باید کسی را برای نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب کنند که در مرتبه بالایی از فضل، علم و دانش قرار داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضی موسوی شکوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه با تاکید بر ضرورت حضور حداکثری در انتخابات، انتخاب اصلح را از وظایف دینی و ملی مردم خواند و گفت: کسانی که از فیلترهای قانونی عبور کرده اند، قطعاً صلاحیت عمومی آنان مورد تاًیید مراجع قانونی است، اما مردم باید کسی را برای نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب کنند که در مرتبه بالایی از فضل، علم و دانش قرار داشته باشد.

حاصل این گفتگو در ادامه می آید:

*نقش روشنگری علما و روحانیون به‌ویژه حوزه‌های علمیه در انتخابات اصلح و شر کت در انتخابات تا چه حد مفید است؟

کشور ما جامعه ای انقلابی  است، مردم ما نیز مردمانی معتقد و متعهد به اسلام و نظام هستند؛ لذا انقلاب ما هم انقلابی اسلامی است؛ بنابراین هر کس در داخل این نظام بخواهد مسئولیتی بپذیرد، باید در چارچوب آموزه‌های دینی عمل کند و روحانیون به‌عنوان متخصصین و کارشناسان دینی باید موضوعات مربوط به صلاحیت‌ها را مطرح کنند تا مردم بتوانند با آگاهی و آزادی کامل، نماینده خود انتخاب کنند.

*به نظر شما شاخصه‌های نماینده اصلح چیست؟

 کسانی که از فیلترهای قانونی عبور کرده اند، قطعاً صلاحیت عمومی آنان مورد تاًیید مراجع قانونی است، اما مردم باید کسی را برای نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب کنند که در مرتبه بالایی از فضل، علم و دانش قرار داشته باشد.

کسی که به مجلس شورای اسلامی می‌رود، رسالت های سنگینی به عهده دارد که بالاترین آن قانون‌گذاری است و باید کسی این مسئولیت را به عهده گیرد که در برترین جایگاه باشد، از نظر ایمان، تعهد و تدین، ولایت مداری، پیروی از قانون و مردم سالاری تایید شده باشد.

*ضرورت توجه به اخلاق انتخاباتی تا چه میزان مفید است؟

 نظام ما دینی است و عامل به روی کار آمدن این نظام هم خون شهداء می باشد و اگر افرادی وعده‌های دروغین داده و قومیت‌گرایی را ترویج کنند در شأن ملت و نظام و انقلاب نیست؛ بنابراین انتظار این است، که مردم و نامزدها اصول و چارچوب ها را رعایت کنند و البته این مسئله هم باید فرهنگ سازی شود و متولیان انتخابات باید با بداخلاقی‌های خارج از عرف انتخاباتی برخورد کنند، یکی از عوامل این بداخلاقی‌ها، عدم برخورد و یا برخوردهای مخفی است که تأثیر منفی بر افکار عمومی می‌گذارد.

*ضرورت حضور حداکثری و آگاهانه در پای صندوق‌های رأی و رابطه آن در شرایط داخلی و خارجی چیست؟

هر فردی که در این کشور زندگی می کند باید در پای صندوق‌های رای حاضر شود؛ چرا که نظام ما نظامی مردمی است و با خون همین مردم به وجود آمده و مردم خودشان دین خود را نسبت به خون‌های ریخته شده شهیدان با حضور خود در پای صندوق‌های رای می‌پردازند.

دشمنان با تمام نیروی خود در تلاشند که این حضور حداکثری را زیر سوال ببرند و جناح بازی و باند بازی‌ها به نقشه‌ آن‌ها دامن می‌زند، اما مردم هم‌چون سال‌های گذشته، امسال نیز با حضور حداکثری خود رسالت ملی‌، دینی و انقلابی خود را به انجام می‌رسانند.

*نقش ائمه جمعه در پیشبرد اهداف در خصوص برگزاری انتخابات در نماز جمعه‌ها چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، آمار ائمه جمعه بیشتر از 850 نفر است و تریبون‌های نماز جمعه هم فرصتی است تا بینش‌های فرهنگی و سیاسی در آنجا تبیین شود.

هیچ امام جمعه‌ای حق ندارد به طور مستقیم در انتخابات دخالت کند و فقط وظیفه دارد تا معیارها و شاخص‌ها را بیان کند که مردم راهنمایی شوند و در این انتخابات نیز هم‌چون گذشته این تبیین‌ها در خصوص ضرورت انتخابات و حضور حداکثری شروع شده است و طبق نظر سنجی‌ها بسیار موثر است.

*مقام معظم رهبری اخیراً بیشتر به مسئله نفوذ اشاره می‌کنند؛ به نظر شما راه مقابله با آن چیست؟

بحث نفوذ اساسی است و از ابتدای انقلاب کشورهای مستکبر توطئه هایی از طریق نفوذ همچون گروهک‌های داخلی و فتنه 88 در تمام عرصه‌های نظامی، فرهنگی و سیاسی تدارک دیده اند که خوشبختانه شکست خوردند و طبیعتاً الان زمینه نفوذ برای دشمن با توجه به انتخابات فراهم است؛ لذا مقام معظم رهبری که دائماً مسائل را رصد می‌کنند، مردم را از این خطرها آگاهی می‌دهند.

نفوذ حتی می تواند در بین نخبگان و مردم عادی نیز وجود داشته باشد و همه باید مواظب باشیم و توده مردم را در این خصوص هوشیار کنیم؛ چرا که تاثیرات نفوذ به مرور زمان در جامعه پدیدار می‌شوند، بنابراین رسانه‌ها و سیاستمداران باید مواظب باشند و مردم را واکسینه کنند تا در آستانه انتخابات نفوذی‌ها صحنه گردانی نکنند.

*چگونه می‌توانیم بیانات مقام معظم رهبری با مضمون "کسی را انتخاب بکنند که کشور را به دشمن نفروشد" را به مردم تفهیم کنیم؟

مردم خوب موضوع را متوجه هستند و به‌خوبی جریان‌ها و اشخاص را رصد می‌کنند و بخشی از این کار نیز؛ عهده مراجع قانونی است، ولی در عین حال شاید عده‌ای از بعد نفوذ سواستفاده کنند و در مسئولیت قرار گیرند پس باید مردم به کسی رأی دهند که او را به‌خوبی می‌شناسند و سوابق وی را دانسته و از مواضع آن‌ها در حوادث بعد انقلاب و مسئولیت‌ها آگاهی دارند.

انتها پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha