دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
آیت الله العظمی مکارم درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: سزاوار نیست پس از اتمام انتخابات، گروه ها به یکدیگر طعنه زده؛ به همدیگر فخرفروشی کنند و خود را پیروز بدانند؛ چراکه این کارها فاصله ها را زیاد کرده؛ کینه هایی به وجود می آورد و آثار نامطلوب را در آینده به صورت کارشکنی ها ظاهر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به مباحث پس از انتخابات، اظهار داشتند: امروز انتخابات به اتمام رسیده و اکنون نوبت تلاش برای حل مشکلات از سوی منتخبین مردم است.

ایشان ابراز داشتند: انتخابات بحمدالله با استقبال پرشور مردم و نظم و آرامش کامل پایان یافت و ملت ما از این آزمون تاریخی سربلند درآمدند؛ ولی برای حفظ این نعمت رعایت اموری لازم است.

*مردم با هوشیاری معتدل های طرفین را برای مجلس انتخاب کردند

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی بر خلاف آنچه برخی می پندارند، کاملا به سود کشور و نظام است؛ زیرا مردم با هوشیاری کامل، معتدل های طرفین را پذیرفتند و در مجموع ضریب خطا کم بود؛ بنابراین به نظر می رسد مجلس آینده، مجلسی توانمند، تأثیرگذار و متعلق به تمام جناح ها خواهد بود.

*جناح ها به یکدیگر طعنه نزنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: سزاوار نیست در این شرایط گروه ها به یکدیگر طعنه زده؛ به همدیگر فخرفروشی کنند و خود را پیروز بدانند؛ چراکه این کارها فاصله ها را زیاد کرده؛ کینه هایی به وجود می آورد و آثار نامطلوب را در آینده به صورت کارشکنی ها ظاهر خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: اگر فرد یا گروهی از بعضی نتیجه ها ناراضی باشند، باید به افکار مردم و آراء آنان احترام بگذارند و همه برای رفع مشکلات دست به دست هم بدهند؛ زیرا حجم مشکلات به قدری زیاد است که با همکاری عمومی مرتفع خواهد شد.

*مسئولان دولتی نتیجه انتخابات را دلیل بر رضایت مردم از وضع موجود ندانند

این استاد خارج فقه حوزه بیان داشتند: مبادا مسئولین دولتی نتیجه انتخابات را دلیل بر رضایت مردم از وضع موجود تلقی کنند؛ چراکه باید توجه داشت مردم در مسائل اقتصادی انتقاد فراوان دارند و امروز مسئله اشتغال به صورت پیچیده ای در آمده و حتی برخی از کارخانجات تعطیل شده است.

*امروز مسائل فرهنگی کشور رضایت بخش نیست

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که امروز مسائل فرهنگی نیز در کشور رضایت بخش نیست، اذعان داشتند: امیدواریم دولت محترم با نیرویی که از این انتخابات می گیرد، بتواند بر این مشکلات فائق گردد و همه باید دعا کنیم.

معظم له در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام، اظهار داشتند: حضرت در این روایت فرمودند: «آفَهُ الجَمالِ الخَیلاءُ وَ آفَهُ الحَدیثِ الکَذِبُ وَ آفَهُ العِلمِ النِّسیانُ/ خود پسندى آفت جمال است، دروغ آفت سخن است فراموشى آفت دانش است».

ایشان با بیان این مطلب که هر نعمتی آفت دارد و باید مراقب آفت ها بود، ابراز داشتند: با خودپسندی مردم از انسان متنفر شده و از او دوری می کنند؛ همچنین با دروغ، مردم به انسان بی اعتماد خواهند شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه، باید مراقب علوم بود، خاطرنشان ساختند: امام حسن (علیه السلام) در روایتی فرمودند: «علم را با نوشتن مهار کنید».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: یادداشت برداری و خلاصه برداری از مطالب بسیار مفید برای حفظ علم است.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: نظم در نوشتار و پیوند دادن مطالب با مباحث زندگی از نکات بسیار مهم در حفظ علوم است.

این استاد خارج فقه حوزه اظهار داشتند: فراموشی هنگامی به سراغ انسان می آید که شخص خود را از مباحث علمی دور کرده و از آن جدا شود؛ پس می توان با مراجعه مکرر به علوم، به مغز ورزش داد و حالت فراموشی را از آن گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    معتدلین هر دو جناح!؟! یعنی تندروها را انتخاب نکردند این نوع ادبیات که همان ادبیات دشمن هست. تندرو اصول گراها یعنی؟!؟
  • علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام علیکم با تشکر از دوستان خبرگزاری و با کمال احترامی که به حضرت آیت الله مکارم شیرازی داریم ولی باید گفت این تحلیل و اظهار نظر اخیر ایشان که متاسفانه خبرگزاری حوزه هم با سوگیری خاصی آنرا منعکس کرده اصلا و ابدا درست نیست. از مرجع بصیری مثل ایشان بعید بود چنین فرمایشی داشته باشند. اولا مردم به معتدلین (شما بخوانید اعتدالیون دولتی) کمترین رای را داده اند و بیشترین رای را اصول گراها حائز شدند. ثانیا ایران فقط تهران و شمیرانات نیست که بفرمایید این رای دلیل بر رضایت مردم از دولت هست یا نیست! بیش از شصت درصد مردم به اصول گراهایی رای داده اند که عمدتا منتقد دولت و ناراضی از عملکرد ان بودند. ضمن این که نحوه انعکاس این خیر و به کار بردن واژه معتدلین در خبر ارسالی به گوشی طلاب بسیار رفتار زشت و غیر اخلاقی بود!!!!!!!!!!!
  • منتقد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام، خبر ارسالی به گوشی طلاب از زبان آقای مکارم خیلی طعنه دار و زشت بود. لطفا سخنگوی دولت و اصلاح طلبان نباشید.