شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صلیب سرخ جهانی

حوزه/ مدیر برنامه اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: دکترین اصولی و اخلاقی که دین اسلام در خصوص حقوق بشر بیان کرده، اشتراکات زیادی با قوانین مدرن حقوق بشری دارد و به نوعی پیشرو قوانین مدرن حقوق بشری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم آنگلیکا شاپ امروز در دوازدهمین کارگاه آموزشی « اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی» در دانشگاه قم اظهارداشت: آنچه در صدر اسلام به منظور نحو برخورد با غیر نظامیان، اسیران و زخمی ها بیان شده است مصداق مجموعه قوانین مدرنی است که امروز باید آن را مورد بررسی قرار داد تا آگاهی بیشتری نسبت به این مطالب بیان شده پیدا کنیم و از آن بهره ببریم.

وی با بیان اینکه در سال 2015اقدامات بشردوستانه صلیب سرخ بر 40 میلیون نفر از مردم کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، شمال آفریقا، اکراین و... عرضه شده، گفت: یکی از چالش های کمیته بین المللی صلیب سرخ آن است که تمامی گروه های درگیر در مخاصمات جهانی باید به این کمیته اعتماد داشته و به کارکنان آن دسترسی ایمن دهند.

خانم شاپ بیان داشت: گسترش فناوری های نوین به طرز قابل پیچیده ای به نحوه رویارویی ها در میدان های جنگ تغییر شکل داده است و علاوه بر آن امروزه حاملان سلاح هم نیروهای مسلح سازمان یافته و هم گروه های خودگردان را تشکیل می دهند.

وی گفت: حملات کور علیه غیرنظامیان، نابودی زیرساخت های حیاتی و میراث فرهنگی، خشونت علیه تاسیسات درمان و بیماران در سراسر جهان ادامه دارد و حقوق بین المللی بشر دوستانه نتیجه تلاش مشترک نسل ها و فرهنگ های بسیاری است که بر لزوم برقراری توازن بین اقدام نظامی مشروع و کاهش درد و رنج مردم در مخاصمات توافق کرده اند.

 مدیر برنامه اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران افزود: روش ها و ابزار جدید جنگی چالش های عملی و حقوقی فراوانی را مطرح می کنند و این سووال مطرح می شود که فناوری های جدید با هنجارهای حقوق بشردوستانه توافق دارند و این حقوق به واقعیت های جنگ امروزی پرداخته یا به آن ها نمی پردازند.

آنگلیکا شاپ گفت: کمیته بین المللی صلیب سرخ به همراه جمعیت هلال احمر توانسته برای مردم متاثر از درگیری های مسلحانه از سوریه تا سودان، سومالی و افغانستان و اوکراین خدمات بشردوستانه ارائه کند با این وجود هنوز در برخی درگیری ها میزان ارائه کمک های بشردوستانه با نیاز روزافزون به این کمک ها هم خوانی ندارد.

وی افزود: کمیته بین المللی صلیب سرخ در راستای ارتقای حقوق بین المللی بشردوستانه برای پاسخگویی به واقعیت های جنگ های امروزی جلسات کارشناسی را ایجاد کرده است تا لزوم اجرای حقوق بشردوستانه را به همگان بازگو کند.

خانم شاپ طرح ایراد شده از سوی رییس جمهوری ایران برای دنیای عاری از خشونت در سازمان ملل را ستود و اظهار داشت: رهبران مذهبی با پیوند نزدیک با مردم می توانند در شرایط ناآرامی و خشونت نقش ویژه ای در حفظ ارزش ها ایجاد کنند و رهبران و مبلغان اسلامی در نقاط مختلف جهان همکاری نزدیکی با کمیته بین المللی صلیب سرخ دارند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha