دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام هادی عباسی خراسانی

حوزه/ یکی از شاگردان مرحوم آیت الله واعظ طبسی که خود اینک در کسوت استادی حوزه است از ویژگی ها و فضایل استاد شهیرش سخن گفته، وی را عالمی عامل و مجاهدی انقلابی و در عین حال اخلاق مدار توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که مرحوم آیت الله واعظ طبسی سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در خط امام و نهضت قرار داشتند، ابراز داشت: آن عالم فقید در دوران قبل از انقلاب در مشهد مقدس جزو اساتید شناخته شده بودند ، به طوری که یادم هست در سال 1351 ایشان جزو بهترین مدرسین معالم الاصول در حوزه به شمار می رفتند و شاگردان زیادی را در طول بیش از 4 دهه اخیر تربیت و پرورش دادند که قطعاً برای ایشان جزو باقیات الصالحات می شود.

یک روحانی انقلابی از نهضت ملی نفت تا نهضت امام خمینی(ره)

وی افزود: حتی بنده شنیدم که خیلی پیشتر از این ها نیز ایشان در سنین جوانی از جمله روحانیون فعال در نهضت ملی شدن صنعت نفت بودند که همگام با بزرگانی چون آیت الله کاشانی در راستای روشنگری و آگاهی دادن به آحاد مردم حرکت می کردند.

استاد حوزه  ادامه داد: خود مرحوم آقای واعظ طبسی در خاطراتشان می گوید که یکی از عواملی که ما را در مسیر انقلاب و مبارزه با طاغوت قرار داد، آشنایی با شخصیت جذاب و ارزشمند شهید نواب صفوی بود و این در حالی است که به ویژه پس از کودتای 28 مرداد و خفقان وحشتناک پهلوی، بسیاری از افراد، روحانیون را از ادامه مبارزه علیه شاه نهی می کردند اما ایشان در کنار مقام معظم رهبری و شهید هاشمی نژاد سه یار انقلابی بودند که در کنار هم فعالیت هایشان را انجام می دادند و به سمبل مبارزه در مشهد شناخته شدند.

مواضع قاطع انقلابی در دفاع از ولایت فقیه و نظام اسلامی

وی بیان داشت: در سال های پس از پیروزی انقلاب نیز مرحوم آیت الله واعظ طبسی حقاً و انصافاً در کلام و رفتار و کنش سیاسی و اجتماعی خود نشان داد که در حمایت از امام و رهبری و دفاع از انقلاب و نظام اسلامی ذره ای کوتاه نمی آید؛ چه در زمان جنگ تحمیلی و سال های اولیه انقلاب که ضد انقلاب فعالیت می کرد و چه به ویژه در دوران فتنه سال 88 ایشان هیچ گاه دست از مواضع انقلابی و حمایت از ولی فقیه برنداشت.

وی اضافه کرد: از جمله ویژگی های آن مرحوم ، ثبات قدم در مواضع انقلابی و نیز امین بودن و مورد وثوق بودن امام و رهبری و مراجع و بزرگان انقلاب است و این که شخصیتی با آن سابقه و علم، بتواند از قبل از انقلاب در خط امام و رهبری باشد و در بزنگاه های سیاسی از مواضع حق خود کوتاه نیاید ، برای امروز همه ما درس و الگوست.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت علیرغم برخی شایعات در سطح جامعه مبنی بر این که ایشان تشریفاتی زندگی می کند، حقیقت زندگی آیت الله واعظ توام با زهد واقعی بود و خودشان برای ما تعریف می کرد که بنده دانشگاه رضوی، حسینیه خودم و بسیاری از ابنیه دیگر را از حق التولیه اختصاصی ام در آستان قدس رضوی ساخته ام.

اهتمام ویژه به فعالیت های علمی و فرهنگی

وی همچنین گفت: آن عالم بزرگوار  به فعالیت های علمی و فرهنگی، اهمیت بسیاری می داد؛ به طوری که ساخت مراکز علمی و پژوهشی فراوان در جوار مضجع مطهر رضوی؛ گواهی بر این اهتمام و نگاه ویژه ایشان به این مقولات کلیدی است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های مهم رفتاری و گفتاری ایشان، صداقت در عین برخورداری از گوهر اخلاق حسنه بود؛ به طوری که در مواضع سیاسی و اجتماعی در عین قاطعیت انقلابی از مدار اخلاق خارج نمی شدند و این رفتار ایشان نشانه تقوای بالای این مرد بزرگ می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha