جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فریبرز راهدان/ دفتر تبلیغات اصفهان

حوزه/ رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان گفت: دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد، مناظره و آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان تا کنون ۴۴ کرسی آزاداندیشی در سطح مدارس علمیه استان اصفهان برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، فریبرز راهدان رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: طرح ایده‌ی ایجاد کرسی‌ها‌ی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی ، در نامه مقام معظم رهبری به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه در تاریخ 16 بهمن ماه 1381 صورت گرفت.

وی به شکل‌گیری دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد، مناظره و آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: این دبیرخانه، در پاییز 1390 با برگزاری جلسه افتتاحیه‌ای با حضور آیت‌الله طباطبائی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان و مدیر حوزه‌های علمیه استان اصفهان و با حکم ایشان تشکیل شد.

راهدان عنوان کرد: دبیرخانه با هدایت و راهبری شورای مرکزی 9نفره از نخبگان و مدیران حوزه‌ علمیه و تعامل و همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان اصفهان، کار خود را پیش برده است.

وی با بیان این که اصفهان مسنجم‌ترین و بابرنامه‌ترین دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد، مناظره و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه در سطح کشور را داراست، بیان داشت: سعی شده است در جلسات شورای مرکزی دبیرخانه، موضوعاتی انتخاب شود که با مسائل روز متناسب و کاربردی باشد.

رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان در ادامه به بیان برخی از موضوعات مطرح‌شده در این کرسی‌ها پرداخت و گفت: «الگوی مدیریت خانواده؛ غربی یا اسلامی»، «تحلیل محتوای رسانه‌های دیداری شیعی با رویکرد انتقادی»، «شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر سبک زندگی دینی»، «ولایت فقیه؛ حوزه اختیارات»، «تحول متون درسی حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها»، «نقد و بررسی تنافی حجاب با آزادی در حقوق بشر و حقوق اسلامی»، «مواجهه با ادیان؛ تقابل یا تعامل» و... از جمله عناوین کرسی‌های برگزارشده، می باشد.

به گفته وی، تاکنون 44 کرسی آزاداندیشی از سوی این دبیرخانه در سطح مدارس علمیه خواهران و برادران استان اصفهان برگزار شده است.

راهدان از برگزاری این کرسی‌ها در گستره استانی خبر داد و گفت: سعی شده است در برگزاری این جلسات وسعت استانی لحاظ شود. در همین راستا تاکنون علاوه بر برگزاری مستمر این جلسات در شهر اصفهان، در شهرهای دیگر استان مانند شاهین‌شهر، یزدانشهر، خوراسگان، خمینی‌شهر، شهرضا، دهاقان، فریدون‌شهر و... نیز جلسه کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شده است و در سال آینده این پوشش توسعه خواهد یافت.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به محیط نقادی که همواره در فضای علمی حوزه‌های علمیه وجود داشته، کرسی‌های آزاداندیشی بستر مناسبی برای ارتقا و توسعه این فضاست تا طلاب و فضلای حوزه در فضای آزاد تضارب آراء، نظرات و دیدگاه‌هایشان را به‌‌ویژه درباره مسائل اجتماعی و محیطی بیان کنند و زمینه را برای گشودن افق‌های تازه علمی و معرفتی در حوزه‌ها فراهم سازند

313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha