دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عید نوروز

حوزه/ اصل و اساس نوروز هیچ گاه نشانه آئین جاهلیت قلمداد نمی شود و از ترویج عقاید خرافی کاملا به دور است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم ترابی استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»در اصفهان بیان داشت: کلمه عید، مصدر و به معنای بازگشتن می باشد که اختصاص به یادبود های همراه با شادی و نشاط دارد لذا در آیه 114 سوره مائده نیز واژه عید به کار رفته که اشاره به دعای حضرت عیسی(ع) درباره حواریون دارد.

وی افزود: مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان روایتی پیرامون اعمال و دعای نوروز، بدون آن که به فضیلت آن اشاره کند ذکر نموده است: در روایت معلی بن خنیس نوروز به روزی کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اکرم نازل شد و روزی که رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) را از بین بردن بت های قریش بر دوش کشید، اشاره شده است.

این محقق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در باب نوروز روایات متعددی در موافقت و مخالفت آن بیان شده است تصریح کرد: اصل و اساس نوروز هیچ گاه نشانه آئین جاهلیت قلمداد نمی شود و از ترویج عقاید خرافی کاملا به دور است به همین علت شماری از بزرگان و عالمان حوزه دین، همواره جهت تایید نوروز تلاش جدی نموده اند.

این استاد حوزه در ادامه بیان داشت:در کتب مختلف شیعه اعم از من لا یحضره الفقیه و دعائم الاسلام. روایاتی ذکر شده است از جمله روایتی که در جلد 56 کتاب شریف بحار الانوار در صفحه 91 آمده است روزی که مصادف با ایام نوروز بود، شخصی بر امام صادق(ع) وارد شد که حضرت به وی فرمودند: آیا این روز را می شناسی؟ آن فرد گفت: این روز را فارسیان گرامی می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. حضرت فرمودند: سوگند به خانه کعبه که این رمزی دیرینه دارد و برایت روشن می سازم تا آگاه گردی؛ سپس حضرت در ادامه این روایت از این رموز پرده بر میدارند.

حجت الاسلام ترابی با بیان این که ائمه اطهار هیچ گاه با اصل موضوع نوروز مخالفتی نکردند، خاطرنشان کرد: هماهنگونه که در روایات موجود است، امامان معصوم(ع) نسبت به نوروز روی خوش نشان داده و رفتار ایرانیان مورد رضایت آن بزرگواران بوده است و تشویق به برگزاری مراسم عید توسط ائمه صادر گشته است.

وی در پایان در خصوص آداب نکوداشت نوروز بیان داشت: خواندن نماز نافله بین نماز ظهر و عصر و دعا نمودن حین سجده کردن که موجب بخشش گناهان می شود همچنین غسل نمودن، ذکر گفتن و دعا کردن هنگام تحویل سال از دیگر آداب نوروز می باشد که مورد تاکید قرار گرفته است.

313/38

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha