دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قرآن

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع "رفق و مدارا و آثار آن از منظر ایات و روایات"، در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، خانم  پورمهدی  استاد حوزه مازندران در این نشست گفت: رفق ومدارا به معنای نرم خویی، رأفت و ترک زور و خشونت نقش بسیار سازنده ای در زندگی خانوادگی و اجتماعی و سلامت دین و دنیای انسان دارد.

وی افزود  با توجه به حدیثی از رسول خدا که فرمودند : « مداراة الناسِ نصفُ الایمان و الرّفق بهِ هُم نصف العیشِ»، مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی و مهربانی با آنان نصف زندگی است.

وی  ادامه داد: رفق و مدارا از صفات خداوند است و حیاتی ترین جز عقل بوده ، به سلامت دین و اخلاق و اعتبار اجتماعی کمک زیادی کرده بسیاری از اختلاف ها را حل کرده و آرامش و صمیمیت را در محیط خانواده  برقرار می کند؛ همچنین در زندگی اجتماعی و برخورد و تعامل با مردم این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که خداوند به فرستادگانش حضرت موسی وهارون علیهم السلام می فرماید: « فَقولا لَهُ قولاً لیّناً لَعَلَّهُ یتذکَّرُ یخشی »(طه44)

پورمهدی با اشاره به آثار رفق و مدارا اعلام کرد: ایمنی دین و دنیا، برقراری صمیمیت و دوستی، خیر و برکت، پوشیده مانده عیوب، حفظ ایمان و .... از جمله آثار مدارا می باشد.

این کارشناس حوزه مازندران در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید در عبادت و ریاضت نفس، تعلیم و آموزش و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر، نماز جماعت، معیشت، معاملات و ... رفق داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha