یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
همایش اقتصاد اسلامی در کراچی

حوزه/ پنجمین همایش اقتصاد اسلامی، بانکداری و تکافل به همراه نمایشگاهی به همت شبکه متخصصین در شهر کراچی پاکستان برگزار شد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از dailytimes.com.pk، پنجمین همایش اقتصاد اسلامی، بانکداری و تکافل به همراه نمایشگاهی به همت شبکه متخصصین در شهر کراچی پاکستان برگزار شد و در پایان این همایش تعهد به بانکداری بدون ربا با اتخاذ نظام مالی اسلامی،  بانکداری بدون سود و تکافل در نظام بانکداری مورد توصیه قرار گرفت.

ظفر حجازی، رئیس هیات مدیره کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان و ریاست میهمان در این همایش با ابراز رضایت از محصولات و خدمات به نمایش گذاشته در نمایشگاه این همایش و بیان اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان طرح‌هایی برای ارتقاء اقتصاد اسلامی در پاکستان دارد گفت: هدف این کمیسیون افزایش رعایت شرع اسلامی در بازار پایتخت پاکستان از طریق بازسازی و سازماندهی مجدد در بازار سرمایه اسلامی است.

او در ادامه گفت: این کمیسیون شرع اسلامی را در فعالیت‌های بازار پایتخت مرکزیت بخشیده و قوانین مربوط به شریعت از جمله تکافل، صندوق‌های متقابل اسلامی، صندوق‌های بازنشستگی اسلامی، محصولات و رویکرد‌های اسلامی، شکوایه‌های شرع اسلامی (غیرمالی) و دیگر موسسات مالی اسلامی را به این بازار معرفی می‌کند.

اسلام، برای تمام جنبه های زندگی دستور العمل دارد

ریاض ریاض الدین، معاون رئیس بانک مرکزی پاکستان نیز در سخنرانی پایانی در این همایش گفت: اسلام به عنوان دین کامل، دستورالعمل و راهنمایی برای تمامی جنبه‌های زندگی خصوصا امور مربوط به تجارت را فراهم می‌کند. هنگام مقایسه بانکداری اسلامی و بانکداری متداول امروزی مشکلات ادراکی وجود دارد و ما نیاز داریم که به طور جامع و همه جانبه روی این مسائل کار کنیم.

او سپس مشکلات ناظران هنگام ایجاد ارتباط بازار اقتصادی با موسسات اقتصاد اسلامی را مطرح کرده و خواستار آموزش ارتقای ظرفیت‌ها در این خصوص شده و گفت: این سکوها، فضای خالی میان ناظران و کاربران نهایی را پر خواهند کرد.

یونس محمد بشیر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی نیز از ناظران خواست تلاش‌های بیشتری برای ایجاد آگاهی درباره بانکداری بدون ربا و از بین بردن سیستم بانکداری با سود بانکی در این کشور بکار بگیرند و حمایت همه جانبه و خدمات اتاق بازرگانی را از این تلاش‌ها اعلام کرد. او همچنین بیان کرد که این همایش پیشرفت قابل توجهی در اقتصاد اسلامی پاکستان به همراه خواهد داشت.

در این کنفرانس پژوهشگران، محققان، مشاوران شرع اسلامی، سر گروه بانکداری اسلامی، نمایندگان بانک مرکزی پاکستان، شرکت ها، صندوقهای سرمایه گذاری، تکافل، و دانشجویان دانشگاهی حضور داشتند. در پایان محمود تارین مدیر عامل شرکت شبکه متخصصین از مسئولین، کارشناسان مالی اسلامی، چاپ و رسانه‌های الکترونیکی و شرکت کنندگان برای پشتیبانی برجسته خود و کمک به برپایی این رویداد تشکر به عمل آورد.

درباره بیمه تکافل

خاطر نشان می شود تکافل مبتنی بر اصل قرآنیِ تعاون و به معنای «کمک متقابل میانْگروهی» است و هر عضوی در حمایت از نیازمندانِ داخل گروه سهم دارد. این نوع بیمه شبیه «بیمه تعاونی» است.

مفهوم تکافل در زمان پیامبر اکرم نیز وجود داشته است. مسلمانان صدر اسلام در نظام عاقله مشارکت داشتند. هدف از این مشارکت کمک به اشخاصی بود که می‌بایست دیه (پول خون) می پرداختند. طبق رسم عربهای جاهلی، قاتل یا قبیله یا خانواده او مجبور بودند به خانواده مقتول دیه بپردازند تا زیان آن‌ها جبران شود. این رسم جایگزین خون‌خواهی یا انتقامجویی شده بود.

بعد از ظهور اسلام، نظام دیه، به سبب منافع آن، تأیید و حفظ شد. با ورود پیامبر اکرم به مدینه، میان مهاجران و انصار نظام عاقله شکل گرفت. از طریق این پیمان تمام مسلمانان مدینه، بدون توجه به قبیله‌شان، عضو یک جامعه شدند و صندوقی به نام «کَنز» ایجاد شد که اعضا سالانه در آن مبلغی می‌ریختند. این وجوه به عضوی که برای پرداخت دیه مشکل داشت، کمک می‌کرد. نظام «اَرش» نیز برای جبران آسیب بدنی بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha