یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 377160
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
دارین تاتور شاعر جوان فلسطینی

حوزه/ دارین تاتور شاعر جوان فلسطینی، به جرم سرودن اشعاری که صهیونیست ها مدعی شدند ترویج کننده خشونت است، به تبعید محکوم شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از electronicintifada.net، دارین تاتور شاعر جوان فلسطینی، توسط رژیم صهیونیستی به جرم سرودن اشعار عربی که بنا بر ادعای صهیونیست ها ترویج کننده خشونت است، به تبعید محکوم شد.

این درحالی است که اشعار این شاعر فلسطینی تنها به مقاومت در مقابل سرکوب‌های اسرائیل اشاره کرده و اشاره مستقیمی به اعمال خشونت آمیز نداشته‌اند، بلکه تلاش دارد توجه جهانیان را به حملات وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم فلسطین جلب کنند. خشونت‌هایی مانند شهادت کودک 18 ماهه فلسطینی و والدینش در آتش سوزی تعمدی در کرانه باختری و به شهادت رساندن عده کثیری از مردم مظلوم فلسطین.

درحالی که بسیاری فلسطینیان در ماه‌های اخیر به جرم گفته‌های اینترنتی یا بیانیه‌هایی در زندان بسر می‌برند، جرم این شاعر جوان سرودن شعر است. او که از سن 7 سالگی به سرودن شعر می‌پرداخته، به عکاسی از روستاهای تخلیه شده از سکنه فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در سال‌های 1948 نیز مشغول بوده و قصد داشته تا با عکس گرفتن از این مناطق داستان مردمی که روزی در این مناطق زندگی‌ می‌کرده‌اند به تصویر درآورد. او عکس‌هایش را در چندین نمایشگاه به نمایش گذاشته و فیلم مستند کوتاهی نیز درباره پاکسازی نژادی روستای دامون ساخته است. مجموعه اشعار «آخرین تهاجم» را نیز در سال 2010 منتشر کرده است.

نمایش مضحک دموکراسی اسرائیل

تاتور که اکتبر سال گذشته، پس از گذراندن چندین ماه در زندان، در ژانویه در آپارتمان خود در تلاویو در حبس قرار گرفت به خبرنگاران گفت: طنز تلخی که در این ماجرا نهفته است، هرچند تعجب آور نیست، این است که من را به خاطر اعتراض به کشتن مردم بی‌گناهم زندانی کرده‌اند، درحالی که قاتلان اسرائیلی آزادانه می‌گردند. پرونده من و بسیاری دیگر ثابت می‌کند که دموکراسی اسرائیل چیزی جز یک نمایش مضحک بیش نیست. دموکراسی آن‌ها فقط برای یهودیان است.

عابد فهون وکیل او می‌گوید: دستگیری او بدون هیچ حکمی حتی با قوانین خود اسرائیل نیز در تضاد است، اما آن‌ها به همین بسنده نکردند. آن‌ها بدون اینکه حکمی داشته باشند وارد گوشی همراه موکلم شده و اطلاعات شخصی او را برداشتند و این نشانه آشکاری از عدالت انتخابی و استانداردهای دوگانه سیستم قضایی اسرائیل است.

این تنها فلسطینیان هستند که به جرم پست‌های اینترنتی به ترویج خشونت محکوم می‌شوند، درحالی که صهیونیست‌ها می‌توانند در قلب تل آویو فریاد مرگ بر اعراب سرداده و کسی کاری به آن‌ها ندارد. به تصور من آن‌ها قصد دارند از پرونده این شاعر برای ترساندن و ساکت کردن سایر فلسطینیان استفاده کنند.

در این میان تاتور که در عرض یک ماه پنج بار مورد بازجویی قرار گرفته و 3 ماه را در شرایط بدی در زندان بسر برد معتقد است که این مسئله برای او ارزشمند بوده، چرا که توانسته بسیاری از زندانیان سیاسی فلسطینی را در بازداشت ملاقات کند. او در این باره می‌گوید: من همیشه آرزوی آزادی این بانوان آزاده را داشتم و ناگهان خودم را در میان آنان می‌دیدم، از قدرت روحی آنان آگاه شده و درد و مخالفت‌مان را با هم به اشتراک می‌گذاشتیم.

شرایط تبعید این شاعر فلسطینی

تبعید این شاعر فلسطینی شرایط بسیار سختی به همراه دارد. او نه تنها حق ندارد به خانه خود بازگردد بلکه تمامی منطقه شمالی فلسطین اشغالی برای او ممنوع بوده و در آپارتمانی که برادرش در تلاویو اجاره کرده در حبس بسر می‌برد. حتی پزشکان نیز برای معاینه او نیاز به اجازه نیروهای امنیتی داشته و آن‌ها نیز می‌توانند این اجازه را ندهند، و با توجه به اینکه پای تاتور در زندان شکسته، او همچنان نیازمند درمان است.

 یک مامور امنیتی در تمام شرایط او را همراهی کرده و یک دستگاه الکترونیکی به مچ پای او متصل شده و حرکات او در تمام لحظات تحت نظارت است. او همچنین اجازه استفاده از اینترنت و داشتن ارتباط با بسیاری افراد را ندارد.

شعر کلید آزادی من است

هرچند اسرائیل قصد داشته او را خاموش کرده و او نمونه‌ای برای ایجاد ارعاب در دیگران قرار دهد، اما او معتقد است که این شرایط او را قویتر ساخته و او مجموعه جدیدی از اشعار درباره تجربیاتش در زندان، ملاقات با زندانیان فلسطینی و عشق ورزیدن به فلسطین سروده، با قطعیت درخصوص استفاده از شعر به عنوان ابرازی برای بیان مخالفتش می‌گوید: آن‌ها مرا برای نوشتن یک شعر به زندان فرستادند. اما سرودن شعر کلید آزادی من است. کلیدی که تا آخرین لحظه به آن تکیه خواهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha