چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر فواد ایزدی

حوزه / کارشناس ارشد حوزه مطالعات آمریکا گفت: با دزدی ۲ میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران، اصل حقوق بین الملل نقض شده و حتی رویه قضایی داخل آمریکا هم نقض شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر فواد ایزدی، دکترای خود در رشته ارتباطات جمعی را از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا  آمریکا اخذ کرده و پیش از آن، کارشناسی ارشد در همین رشته را از دانشگاه هوستون امریکا دریافت کرده است. وی هم اینک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان است و پژوهش هایی در زمینه مطالعات آمریکا دارد.

این کارشناس ارشد حوزه مطالعات آمریکا با اشاره به دزدی آشکار 2 میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران به خبرگزاری حوزه گفت: یک مفهومی در حوزه سیاست آمریکا وجود دارد به نام "مصونیت کشورهای مستقل" به این معنی که اتباع یک کشوری نمی توانند از دولت کشور دیگری شکایت کنند ، مخصوصا در دادگاه های کشور خودشان یعنی دادگاه های یک کشور نمی توانند محیطی باشند برای شکایت از کشور مستقل دیگری.

وی ادامه داد:  این اصل هم سابقه طولانی دارد و هم خود آمریکایی ها مصمم بودند و می خواستند که این اصل حفظ شود. چون آمریکایی ها هر هفته ده ها نفر را در دنیا با هواپیماهای با سرنشین و بی سرنشین به قتل می رسانند و نمی خواهند خانواده این افراد از دولت آمریکا شکایت کنند.

ایزدی تصریح کرد: اتفاقی که در جریان دزدی 2 میلیارد دلاری افتاده این است که این اصل حقوق بین الملل نقض شده و نه تنها این اصل  نقض شده که رویه قضایی داخل آمریکا هم نقض شده،  اگر  به نظر رییس دیوان عالی آمریکا رجوع کنیم، متوجه نقض رویه قضایی آمریکا می شویم. رییس دیوان عالی آمریکا این مسئله را مطرح می کند که  اگر بین دو نفر دعوا شود و در سیستم قضایی پرونده تشکیل دهند و قوه مقننه  آمریکا رای به نفع طرف دیگر بدهد، این قضیه مشکل زا خواهد بود؛ چراکه  یکی  از طرفین ممکن است در کنگره نفوذ داشته باشد و می تواند از این سیستم استفاده کند و یک مصوبه ای از کنگره بگیرد و به این ترتیب استقلال قوه قضاییه آمریکا زیر سوال می رود ، چون نتیجه دادگاه در قوه مقننه مشخص می شود نه قوه قضاییه. البته در آمریکا بعضی از این افراد با این دلیل مخالف دزدی 2 میلیارد دلاری بودند که به نتیجه نرسید .

* این رای زمانی صادر شد که وزیر امورخارجه ایران در نیویورک حضور داشته است!!

وی افزود: اما اتفاقی که افتاده این است که به این اصول مهم و سنتی توجه نشده ونکته مهمتر آنکه  زمانی این رای را صادر کردند  که وزیر امورخارجه ایران در نیویورک حضور داشته است. چراکه بخشی از سیاست مداران آمریکا علاقه دارند به مقامات ایران اهانت کنند آنها می توانستند این رای را هفته آینده اعلام کنند اما  هم زمان با حضور وزیر امور خارجه ایران در آمریکا این  اتفاق می افتد .

ایزدی خاطر نشان کرد: این اقدام  نشان می دهد این تصور که آمریکایی ها علاقه به تعامل با ایران دارند صحیح نبوده است چون در واقع آمریکایی ها علاقه ای به تعامل با ایران ندارند و رفتار آنها با مقامات ایران رفتاری مانند رفتار با مقامات و مسوولین کشورهای شکست خورده بود. چون در فرهنگ تاریخ آمریکا هست که زمانی که کشوری شکست می خورد در تعامل با مقامات آن کشور رفتار اهانت آمیزی از خود نشان می دهند.

وی در خصوص واکنش ایران در برابر این دزدی آشکار گفت: ایران باید در دادگاه لاهه از آمریکا شکایت کند، چراکه اصول ابتدایی حقوق بین الملل زیر پاگذاشته شده، اما در کنار این شکایت که نمی دانیم جواب می دهد یا نه چون آمریکایی ها  در لاهه نفوذ دارند و متاسفانه به طورکلی قانون جنگل در دنیا حاکم است که کشوری 2 میلیارد دلار به طور آشکار دزدی می کند، مهمتر این نکته است که  بازبینی در سیاست خود به آمریکا داشته باشیم .

ایزدی ادامه داد: سوالی که مطرح است ؛ چرا آمریکایی ها احساس کرده اند پنجره ای باز شده و فرصتی  برای مطرح کردن پرونده هایی که قدمت آنها به بیش از سی سال می رسد، ایجاد شده؟!  مثلا مورد دیگر ساختمانی در  نیویورک است که باید  تقسیم شود و به افرادی که در سفارت ایران دستگیر شدند، پرداخت شود که قیمت این ساختمان 1 میلیاردلار است. و یا دادگاه دیگری که ایران را متهم به شرکت درحادثه  11 سپتامبرکرده، بیانگر روند افزایش فشار آمریکایی هاست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha