دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تحلیل ماهیت پول و بنیان های اعمال سیاست پولی دراقتصاد ایران

حوزه /کتاب تحلیل ماهیت پول و بنیان های اعمال سیاست پولی دراقتصاد ایران به قلم دکترمحمد اسماعیل توسلی ازسوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه چاپ ومنتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،کتاب حاضر با ارائه تحلیل «مال اعتباری» از ماهیت پول به این نتیجه رسیده است که نهاد تعیین کننده سیاست پولی در نظام اسلامی دِین است و دین هدف اصلی سیاست پولی را به حکم اولی «حفظ ارزش پول» قرار داده است.

این کتاب که درشش فصل تدوین شده است درفصل اول به مهم ترین حقایق پولی،بانکی، عرفی  وشرعی پرداخته ودرفصل دوم مهم ترین تحلیل های ماهیت پول را مورد بررسی ونقد قرار داده است .

درفصل سوم ارائه تحلیل جدید ازماهیت پول با عنوان (مال اعتباری) ودرفصل چهارم ضابطه مند کردن سیاست های پول درنظام اقتصاد اسلامی را به بحث نشسته است .

 فصل پنجم این کتاب را محدودیت ها و مسئولیت های دولت اسلامی درپولی کردن کسر بودجه تشکیل می دهد ودرفصل ششم قوانین پولی و بانکی کشوروارائه پیشنهادهای اسلامی مورد بررسی قرار گزفته است .

 اعمال سیاست‌های پولی در ایران اسلامی با چندین چالش عمده مواجه است؛ از جمله این چالش‌ها مبهم بودن نهاد تعیین کننده سیاست پولی و هدف اصلی آن در نظام اقتصادی اسلام است. این چالش‌ها به صورت روشمند حل نخواهند شد مگر اینکه در مرحله موضوع‌شناسی تحلیلی جامع از ماهیت پول وجود داشته باشد. کتاب حاضر با ارائه تحلیل «مال اعتباری» از ماهیت پول به این نتیجه رسیده است که نهاد تعیین کننده سیاست پولی در نظام اسلامی دِین است و دین هدف اصلی سیاست پولی را به حکم اولی «حفظ ارزش پول» قرار داده است. در نتیجه دولت در پولی کردن کسر بودجه با محدودیت مواجه است. از این‌ رو بانک ‌مرکزی در نظام اسلامی باید بر وظیفه اصلی‌اش یعنی حفظ ارزش پول پافشاری کند و دیگر نهادهای نظام به‌ویژه قوه مجریه با انضباط مالی او را در انجام مأموریتش یاری کنند. ضمن اینکه اصلاح همه جانبه قوانین پولی کشور در جهت افزایش استقلال بانک مرکزی گامی مهم و اساسی در این راستا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha