پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جواد امین کارشناس سوری

حوزه / مشارکت روسیه بدون حمایت ایران نمی توانست موجب قدرت این کشور در زمین سوریه شود و اگر مقاومت و ایثار جوانان از گروه های مقاومت اسلامی اعم از سوری، لبنانی، عراقی، افغانستانی و ... نبود ما به این مرحله نمی رسیدیم .

آقای جواد امین  دکترای فقه و اصول گرایش علوم و تفسیر قرآن، دکترای فلسفه از دانشگاه آل البیت، مسوول تبلیغ آکادمی حکمت عقلی و اهل سوریه مناطق فوعه و کفریا است. وی درباره آخرین تحولات سوریه و شرایط فوعه و کفریا کینه توزی های سعودی در ایجاد بحران در سوریه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به گفت و گو پرداخت.

درباره وضعیت جنگ ، ضد تروریست های تکفیری در جبهه ادلب بویژه دو منطقه محاصره شده فوعه و کفریا توضیح دهید؟

جنگ ضد تروریست ها در سوریه با کمک هم پیمانان حقیقی آنها مانند جمهوری اسلامی ایران و روسیه و گروه های مقاومت اسلامی از لبنان، عراق و افغانستان ادامه دارد.

به غیر از جبهه ادلب که از طرف محور مقاومت آرام است جز گاهی اوقات که حملات هوایی از سوی دشمن انجام می شود و این وضعیت ادامه دارد ما برای دو شهر فوعه و کفریا و خانواده هایمان در این دو منطقه نا امید و ناراحت هستیم ، چراکه تاکنون راه حلی روشنی درباره شکستن محاصره این دو شهر حاصل نشده و رنج و محنت عظیمی در زمینه بهداشت و سلامت ،غذایی و آموزشی و خدماتی برای ساکنان این مناطق وجود دارد. در حقیقت مردم این دوشهر گویی در عصر حجر و زمان های قدیم و تاریک دنیا به سر می برند.

سوال ما این است که آن گروه های بسیج جمعی که به حلب رسیدند و همه آنها از برادران ما از ایران و لبنان و عراق و سایر کشور ها هستند،کجایند؟...آیا آزادی ادلب امری سخت و ناممکن شده ؟ و گناه خانواده های ما در فوعه و کفریا چیست؟  ..با این وجود  و با تمام سختی ها همه ما از بخشش هر آنچه داریم برای عزت اسلام و مستضعفان کوتاهی نمی کنیم .

اهالی فوعه و کفریا با عقیده خودشان در راه امام و پیشوا یشان امام زمان(عج) که سایه اش مستدام باد مقاومت می کنند و می دانند که او به حال ایشان و هر آنچه در این دو شهر اتفاق می افتد آگاه است، اما مردم این مناطق می پرسند برای چه محاصره از آنها برداشته نمی شود؟

 

* ارتش سوریه در جبهه حلب و در مبارزه با تروریست های النصره تاکنون چه توفیقاتی به دست آورده است؟

درباره ارتش سوریه، آنها در چارچوب اتاق عملیات مشترکی کار می کنند و در جنگ با النصره پیشروی هایی در بیشتر شهرها و مناطق سوریه داشتند، در حال حاضر ارتش در جبهه به خصوص در حلب آماده هستند و تاکتیک ها و برنامه های جدیدی برای پایان یافتن عملیات ضد تروریست ها و تسلط کامل دولت بر آن مناطق و پاکسازی کامل مناطق در دستور کار قرار دارد.

 

درباره نقش و حضور روسیه در سوریه در مبارزه با تروریست ها و برنامه های نظامی آن ها در سوریه توضیح دهید و چه مقدار این مشارکت را موثر می دانید؟

درباره ی مشارکت روسیه در تحولات سوریه، بدون شک آنها در بعد سیاسی و نظامی فعال اند و ملت سوریه قدردان تلاش های آنها است، اما این مشارکت بدون حمایت سیاسی نظامی و اقتصادی ایران نمیتوانست موجب قدرت روسیه در زمین سوریه شود و اگر مقاومت و ایثار جوانان از گروه های مقاومت اسلامی اعم از سوری، لبنانی و عراقی و افغانستانی... نبود ما به این مرحله نمی رسیدیم. باید به حکمت و مصلحت اندیشی رهبرانمان که محور مقاومت را هدایت می کنند کاملا توجه کنیم ، رهبرانی که غم ها و نگرانی های مستضعفان عالم را به دوش می کشند.

 

* به نظر شما مذاکرات سیاسی مختلف مانند مذاکرات ژنو چه مقدار در حل بحران سوریه تاثیر گذار است؟

نتایج سیاسی با اهمیت است ،اما نتایج مذاکرات ژنو از طرف دیدگاه مقاومت و ملت دستاورد جدیدی نداشته و اما این مذاکرات مانعی به طور نسبی برای دشمنان بوده ، اما واقعیت این است که این گروه های تروریستی و وهابی و صهیونیستی و آمریکایی با کارهای نظامی به دنبال تخریب و ویرانی سوریه هستند، فقط با عملیات نظامی میتوان آن ها را نابود کرد و شکست داد و اگر بتوانیم در راه نابودی رژیم صهیونیستی گام برداریم همه مشکلات دنیا حل می شود.

 

* با وجود کارشکنی عربستان سعودی در مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه چطور می توان به این مذاکرات و نتیجه آن امیدوار بود؟

اگر سعودی ها ملتزم به توقف حمایت مالی از تروریست ها و توقف ارسال کمک ها به آنها شوند نتایج مذاکرات ژنو خوب می شود ،اما سعودی ها کینه توزی و دشمنی زیادی دارند و هرکسی که کینه توز باشد دارای خوی درندگی و نفرت از دیگران است و مومن بودن آن محال است چه برسد که انسان باشد.

 

* شما به عنوان کسی که خانواده ای در دو منطقه  فوعه و کفریا دارید چه درخواستی از ارتش سوریه برای آزادی این مناطق دارید؟

خانواده من در سوریه هستند و به ویژه در فوعه و کفریا محاصره شدند،فوعه و کفریایی که بیش از هزار شهید و صدها آدم ربایی و مفقود شده دارد . از همه جهانیان و انسان های غیور می خواهیم برای رفع رنج و آلام اهالی این دو شهر مظلوم تلاش کنند .

 از همه برای حفظ ناموس خواهرانمان که زینب گونه در فوعه و کفریا به سر می برند و تحمل مصائب می کنند، دعوت به مساعدت می کنیم  و بچه ها و زنان و و پیران و جوانان ما در فوعه و کفریا از رهبران ارزشمند جبهه مقاومت کمک می خواهند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha