سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام سجاد(ع) / صحیفه سجادیه

حوزه/ حجت الاسلام امیری با تاکید بر این که جهاد فرهنگی امام سجاد(ع) عاشورا را بیمه و ماندگار کرد، گفت: صحیفه سجادیه دستورالمل جامع بشر در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی است.

حجت الاسلام محمدسعید امیری محقق و پژوهشگر حوزوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت حضرت زین العابدین(ع) به ویژگی‌های روحی و مکارم اخلاقی ایشان اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله ویژگی های بارز امام سجاد(علیه السلام) شکیبایی در برابر ناگواری ها و گذشت نسبت به کسانی است که به ایشان بی حرمتی یا جفا کرده بودند. همیشه در طول تاریخ کسانی بودند که گاه به دلیل ناآگاهی و زمانی برای دنیاپرستی و دنیاداری با اولیای الهی به ستیز برخاسته و آنان را آزار می دادند.

اوج رأفت و مهربانی

وی افزود: روزی حضرت سجاد(ع) در حالی که از کوچه ای گذر می کرد، مردی ایشان را دید و بی جهت زبان به اهانت گشود و سخت ناسزا گفت. همراهان امام می خواستند او را تنبیه کنند، اما امام مانع شد و فرمود «متعرض او نشوید». سپس به آن مرد رو کرد و فرمود «اگر نیازی داری بگو تا برآوریم». مرد از شکیبایی و بزرگواری و نیز لحن ملایم و محبت آمیز امام به شدت متأثر شد و شرم سراسر وجودش را فرا گرفت تا آن جا که از خجالت دیگر نتوانست به صورت امام نگاه کند. امام بی درنگ دستور داد تا خدمتکارانش هزار درهم در اختیار او قرار دهند. از آن روز به بعد هرگاه آن مرد، امام را می دید، می گفت «گواهی می دهم که تو از فرزندان رسول خدا و از خاندان وحی و نبوّت هستی».

صیانت از نهضت حسینی

این محقق حوزوی با بیان اینکه امام سجاد(ع) برای نشر معارف دینی و تبیین واقعه عاشورا از هر فرصتی استفاده می کرد، ادامه داد: حضرت به مناسبت ‌های مختلف واقعه عاشورا را برای جامعه بازگو و بیان می‌کرد و نوع مواجهه ایشان با وقایع عاشورا، نگهدارنده نهضت کربلا بود، و به تدریج برای مردم نسل های آینده به خوبی آشکار شد که بنی امیه چه ظلم ها و جنایت هایی در حق اباعبدالله(ع) مرتکب شدند.

جهاد علمی و فرهنگی

وی با بیان اینکه سیره سیاسی امام سجاد(ع) بر اساس فعالیت های علمی و آثار مکتوب ایشان بود، تصریح کرد: در اعتقادات دینی ما، به قدرت رسیدن و در قدرت بودن هدف نیست. به طوری که از بین 11 امام، تنها حضرت علی(ع) بودند که به حکومت رسیدند، بنابراین حکومت هدف نیست بلکه یک ابزار است، بر همین اساس امام سجاد(ع) برای تبیین احکام دینی و آموزه های اخلاقی، از طریق آثار خود چون صحیفه سجادیه که به زبورآل محمد(ص) معروف است، را برای بیان معارف عمیق دینی نوشتند.

صحیفه سجادیه؛ نقشه راه زندگی

حجت الاسلام امیری در پایان با اشاره به دستورالعمل های اخلاقی امام سجاد(ع)، گفت: صحیفه سجادیه را می توان یک دوره جهان بینی، خداشناسی، یک دوره کامل اخلاقی و برنامه ای جامع برای سبک زندگی اسلامی دانست و به نظرم مجموعه نیازهای ما برای زندگی سیاسی و اجتماعی، در صحیفه سجادیه پاسخ داده شده است.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha