پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام سجاد

حوزه/ عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: امام سجاد(ع) به وسیله ادعیه و مناجات در زمانه پرخفقان بنی امیه به دنبال احیای جامعه اسلامی و زنده نگه داشتن مکارم اخلاقی بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک فرارسیدن پنجم شعبان المعظم ، سالروز ولادت با سعادت امام علی بن الحسین(ع) ابراز داشت: امروز همه حوزویان و ارادتمندان به دستگاه اهل بیت(ع) وظیفه دارند که جامعه به ویژه نسل جوان کمتر آگاه را با سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) از جمله امام سجاد(ع) آگاه کنند.

وی افزود: دوران امام سجاد(ع) به ویژه پس از ماجرای کربلا یک دوران خاصی است به این خاطر که به جهت خفقان و ظلم شدید امویان ، اجازه فعالیت راحت و آزاد به امام داده نمی شد و لذا ایشان از طریق دعا و مناجات و با کارهای فرهنگی خاصی به دنبال روشنگری مردم و هدایت عامه بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: نگاهی عمیق به کتاب شریف صحیفه سجادیه و دیگر ادعیه و آثار برجای مانده از حضرت به خوبی نشان می دهد که ایشان چه معارف عمیقی را به مردم منتقل می کردند و چگونه به هدایت جامعه پرداختند.

وی افزود: متاسفانه برخی جاهلانه یا مغرضانه این گونه وانمود می کنند که سیدالساجدین(ع) به دلیل بیماری و یا مسائل پیش آمده در کربلا، از مباحث سیاسی و اجتماعی روزگار خویش کاملاً فاصله گرفتند و حال آن که به هیچ وجه این طور نیست، چه آن که اساساً شیوه حرکتی حضرت به جهت تفاوت شرایط، تا حدودی متفاوت از قیام پدر بزرگوارش امام حسین(ع) بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: تبیین و ترویج مبانی فکری و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) و شیعه علوی و نیز تلاش برای نجات اخلاقی و مذهبی جامعه اسلامی از انحطاط و تباهی از طریق تعمیق معنویت و بصیرت و به ویژه استفاده از ظرفیت عظیم دعا و مناجات، از جمله راهبردهای مهم امام سجاد(ع) در هدایتگری مردم می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha