شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ استاد حوزه خواهران با اشاره به پرهیز از مسیر لهوی در زندگی بیان کرد: سبک زندگی در غرب بر پایه مصرف گرایی تحلیل می شود در این تحلیل نوع ، مصرف اعم از شکل، مقدار سبب تمایل یافتگی افراد از یکدیگر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فریبا علاسوند استاد حوزه علمیه خواهران امروز  در همایش دانش آموختگان جامعه الزهرا گفت: سبک زندگی در حوزه مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها و الگوی های کنشی معطوف به ابعاد هنجاری و زندگی اجتماعی باشد اطلاق می باشد و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنشهای فرد است.

وی افزود: در این معنا سبک زندگی راهی است برای تعریف ازش ها، نگرش و رفتارهای افراد که اهمیت آن برای تحلیل های اجتماعی، روز به روز افزایش می یابد.

خانم علاسوند  بیان داشت: سبک زندگی در بخش های مختلف جامعه شناسی اخلاقی روانشناسی که به ابعاد درونی و جسمی بیشتر توجه دارد، ولی نگاه اسلامی ایدئولوژیکی و بسیار فراگیر است و به عملکرد، گرایشها ارزش ها و نگرش ها نیز کار دارد.

این استاد حوزه تصریح کرد: کار ما در سبک زندگی توصف جامعه اسلامی نیست ما به عنوان طلبه باید هدفمان این باشد که یک بحث هنجاری ارائه دهیم که چه رفتاری ارزشی و خوب است و چه تفکر و گرایشی زاویه دارد.

این استاد حوزه خواهران بیان داشت: دست کم سه اصل محوری در این باره وجود دارد که اصول پایه زندگی اسلامی است و هنجارهای متفاوت در زندگی دینداری می آفریند، اصولی که افزون بر هنجارسازی می توانند تحلیل گر موثری برای فهم زندگی افراد در جامعه دینی باشندکه شامل قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی، باورداشت نظام حق و باطل می باشد.

وی گفت: نقطه کانون در بازتولید سبک های زندگی خانواده است که اساسی ترین و اولین نهادهای ذهنی در محیط آن پدید می آید و رفتارها درونی می شوند، لذا اگر خانواده اصول سبک زندگی را اجرا کند شاهد تحول در جامعه می شویم.

علاسوند ادامه داد: قناعت به معنای اکتفا به کفاف و یک معنا برای شکل دادن به زندگی است و اگر نقطه آرمانی افراد به کفاف برسد به فرد احساس رضایتمندی به زندگی و آرامی می شود برای همین فرد شاکر است این واکنش در جای خود از استهلاک نیروها و امکانات و تباه کردن داشته ها جلوگیری می کند ،

وی با اشاره به آثار روانشاختی قناعت گفت: پیدایی انسان شاکر در اثر جهان بینی نعمت گرا، از میان رفتن اضطراب، دیگر بینی آزاد دهنده، بلند پروازی بی حاصل، از جمله این آثار است.

این استاد حوزه با اشاره به پرهیز از مسیر لهوی در زندگی بیان کرد: سبک زندگی در غرب بر پایه مصرف تحلیل می شود در این تحلیل نوع مصرف اعم از شکل، مقدار سبب تمایل یافتگی افراد از یکدیگر می شود ، بر همین اساس با انتخاب نوعی از مصرف سعی می کنند خود را در طبقه خاص طبقه بندی کند

وی تاکید کرد : زندگی لهوی شکلی از زیست است که اساس آن تهییج و رفاه طلبی است و مبنای آن باور به نظام حق و باطل است.

این استاد حوزه خواهران با اشاره به اثرات سوء در زندگی لهوی گفت: جلوگیری از تربیت ذهن افراد که باعث پدید آمدن انسان غیر فکور و غیر اخلاقی می شود، همچنین تربیت فرد غیر قابل پیش بینی از جمله این آثار است.

علاسوند گفت: رعایت اخلاق ضامن بقای اسلام است و آیات و روایات معطوف اخلاق اجتماعی بیش از سایر ساحت است که مهمترین قواعد اخلاقی و اجتماعی خیر خواهی و رسیدگی به امور مردم ، رحم ، انفاق و مدارا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha