جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صحیفه همسایه ها

حوزه / استاد حوزه و دانشگاه، صیفه سجادیه را دانشگاه آموزش سبک زندگی اسلامی خواند و بر ضرورت مهجوریت زدایی از این منبع عظیم معارفی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، زهرا رجب زاده، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران و  دانش آموخته حوزه خواهران، کار علمی خود را با تدریس در دبیرستان از سال 1365 آغاز کرد و از سال 1372 نیز به مدت 16 سال در دانشگاه اصفهان به تدریس دروس تخصصی علوم قرآن و حدیث و ادبیات عرب پرداخت، بعد از آن از سال 1388 تا کنون کار تدریس خود را در دانشگاه های تهران، الزهرا(س)، شریف و ... ادامه داده و هم زمان نیز بته تالیف آثار ارزشمندی با محوریت صحیفه سجادیه پرداخته و جدیدترین اثر او نیز با عنوان "صحیفه همسایه ها" در دست انتشار است.

این بانوی محقق و مولف که از سال 1381 تاکنون تقریباً هرسال یک اثر را به رشته تحریر در آورده، در گفتگو با خبرنگار حوزه در اصفهان پیرامون انگیزه خود از تألیف آثار با محوریت صحیفه سجادیه پراخته که ماحصل آن در ادامه می آید.

از چه سالی کار تحقیق و پژوهش و تألیف را آغاز کردید؟

بنده از سال 1380 کار نگارش را با تحقیق بر روی کتاب شریف صحیفه سجادیه آغاز کردم، اولین تالیف بنده در سال 1381 در خصوص سیاست گذری و آسیب شناسی جامعه اسلامی بود که توسط نشر معارف چاپ شد.

سپس در سال  1382 "لغت نامه صحیفه سجادیه"، در سال 1383 دو کتاب "موضوع بندی صحیفه سجادیه و رمضان" و قاصد عشق براساس ادعیه صحیفه سجادیه، در سال 1384 "مرزداران" براساس دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه، در سال 1384 کتاب "رویش سبز" بر اساس دعاهای صحیفه سجادیه، در سال 1391 "سیمای قران در صحیفه سجادیه"، درسال 1392 "حقوق شهروندی در صحیفه سجادیه"، و در سال 1393 "حقوق پدر و مادر و حقوق متقابل والدين و فرزندان در آموزه هاى امام سجاد عليه السلام" را تالیف کردم و هم اکنون تالیف دوکتاب "صحیفه سلامتی" و "صحیفه همسایه ها"  را در دست چاپ دارم .

با چه انگیزه ای اقدام به تالیف کتاب "صحیفه همسایه ها" کردید و در این اثر به چه مباحثی پرداخته اید؟

با توجه به پیچیدگی روز افزون مناسبات اجتماعی و تنوع ارتباطات بین فردی و  گستره شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی و همچنین ضرورت بازنگری رابطه مفید، مستمر و متقابل خانواده با همسایه ها  که در ذهن تداعی می شد، درصدد بر آمدم که در رابطه با سبک درست ارتباط با همسایه ها و دیگر موضوعات مرتبط به تحقیق و پژوهش بپردازم .

همچنین با توجه به اینکه بیشتر نگاه دین به اهمیت بحث محله ها بود، سبب شد به بررسی روش و  سبکی برای احیای محله ها  که در واقع نوعی زمینه سازی رساندن جوامع بشری به جامعه ایده آل بود، بپردازم. این موضوع سبب شد بحث حق همسایگی را از قرآن کریم آغاز کنم که بعد از بررسی قرآن متوجه شدم این کتاب شریف اشاره کوتاه و لطیفی به صورت خاص به احسان همسایگان می کند، ولی بحثی از مصادیق آن وجود ندارد که سبب شد  برای دریافت این مصادیق به دعای 26 صحیفه سجادیه و رسالة الحقوق امام سجاد(ع) که به صورت جامع به حقوق همسایه پرداخته، مراجعه و از آن به عنوان منبع استفاده کردم.

همچنین در این اثر به موضوعات مهمی همچون حقوق همسایه، شاخص های اصلی خانواده موفق در هر محله، سبک ارتباطی خانواده ها در هر محله، زندگی جمعی و آپارتمان نشینی پرداخته شده است.

 چرا اغلب کارهای تالیفی خود را با محوریت صحیفه سجادیه انجام داده اید؟

برای من در خدمت این منابع بودن همچون دانشجویی است که در دانشگاه در حال آموزش است که خود را  تشنه آموختن می بیند و به مفاهیم ارزشمند و تئوری ها و سبک های عملی دست پیدا می کند. لحظه لحظه که در محضر صحیفه می نشینم و غرق در مسائل مربوط به صحیفه می شوم، تمام آن لحظات به یاد ماندنی شیرین بوده و هست و از لحظاتی که در محضر این کتاب ارزشمند نبودم، غبطه می خورم.

در عرصه تالیف آثار با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

متاسفانه حمایت های جدی از آثار با ارزش نمی شود، به طور مثال بعد از پایان کار تحقیقی و پژوهشی، با معضل چاپ و نشر آن روبرو هستیم، همچنین در بعضی از موارد حق و حقوق مولفین توسط بعضی از این مراکز پژوهشی و یا نشر رعایت نمی شود و گاهی بدون بدون اجازه صاحب تالیف، برای جای دیگر چاپ و به فروش می رود و یا با نام افراد دیگر به چاپ می رسد. تلخی مسئله مذکور در این است که با این کار، در فضای علمی اخلاق ناپسند  ایجاد کرده و تبعات منفی به بار می آورند.

313/38

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha