چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اسقف اعظم وینچنزو پالیا

حوزه/ رئیس شورای پاپی خانواده واتیکان گفت: برای خدمت به جامعه بشری، شیعیان و کاتولیک باید با هم باشند و همکاری کنند و دنیا به اتحاد ما نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، اسقف اعظم وینچنزو پالیا ، رییس شورای پاپی خانواده واتیکان، در نشست علمی "دین، خانواده و تحولات اجتماعی؛ درنگی بر راهکارها و بایسته‌های تعامل شیعه _ کاتولیک" که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان این‌که نخست می‌خواهم از پروردگار عالم سپاس گزاری کنم تا ما را در این مسیر به سمت دوستی، صلح و همگرایی هدایت کند، گفت: از خداوند عالم سپاس گزارم که به سبب ماه مبارک رمضان به ما توفیق همنشینی را داد تا برای صلح، مهربانی و آینده دنیا کار مثبت انجام دهیم.

وزیر خانواده واتیکان تصریح کرد: خدا را شاکرم امروز همراه هیأت واتیکان در این مکان ایمان و دینداری حضور دارم. بألاخره من نیز امروز در قم هستم و توفیق زیارت این شهر مقدس را دارم. شهرت شما قبل از شما به من در رم رسیده بود. واقعاً نمی‌شود کسی ایران بیاید و قم نیاید مخصوصاً اهل ایمان. سفر من سفر توریستی و ایرانگردی نیست بلکه سفر ایمانی است که در عمق فرهنگ ملت‌ها است.

وی اضافه کرد: قم یکی از جاهایی است که در عمق علم و ایمان قرار دارد. مرکز فرهنگ شیعه نیز است. قرن‌ها است که شیعه و مکتب شیعه مکتب انسان سازی است و انسان را وادار و هدایت به نیکی و ایمان می‌کند که کمک شایانی به داشتن دنیای انسانی‌تر و بهتر می‌کند.

وینچنزو پالیا تأکید کرد: هر چه ما در عمق معنویت فرو می‌رویم چیزی که کارآیی پیدا می‌کند دوستی‌‌ها و مهربانی‌های حقیقی است. شما تجربه پکن را یادآور شدید ولی بدانید که رابطه میان اسلام و مسیحیت قدیمی‌تر از آن است. امروز نام عیسی(ع) و مریم(س) را که از قرآن گفتید واقعاً در قلب من تأثیر زیادی داشت و احساس می‌کنم در خانه خودم هستم.

وی عنوان کرد: هنگامی که شما وصف خانواده و مشکلات خانواده را ذکر می‌کردید احساس می‌کردم که همفکر و همسو هستیم. با این‌که در دو مکان جدا و دور از هم زندگی می‌کنیم ولی از سخنان شما مشخص می‌شود که در همگرایی و هم فکری حد بسیاری وجود دارد و نزدیکی میان جهان تشیع و جهان کاتولیک را نشان می‌دهد.

رییس شورای پاپی خانواده واتیکان گفت: درست است که امروز در دنیا خانواده وضعیتی پیدا کرده که حقیقتاً متناقض با وضعیت مطلوب است ولی هیچ زن و مردی در دنیا نیست که خواهان خانواده نباشد. برخی از محققان غربی درباره وضعیت کنونی خانواده در جهان می‌گویند که یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ بشریت است.

وی افزود: در قرن اخیر تفکر مارکسیست و لیبرال ضربات جدی به خانواده داشته است. ولی مشاهده می‌کنیم موج منفی سنگین دیگری علیه بنیان خانواده در جریان است که در صدد آسیب رساندن به آن است. برخی از فلاسفه فرانسوی تعبیرشان این است که دومین انقلاب فردگرایانه در حال وقوع است.

آقای وینچنزو پالیا خاطرنشان کرد: فردگرایی نه تنها انسان‌ها و افراد را تسلیم خود می‌کند بلکه نهادهای اجتماعی و حکومتی را به سمت خود می‌کشاند. انسان و فرد در حقیقت بت و اله حقیقی انسان‌ها می‌شود. این نه تنها خانواده را تهدید می‌کند بلکه تمام جوامع را تهدید می‌کند. به همین دلیل وقتی سخن از خانواده می‌کنیم سخن از سبک زندگی و جامعه بشری داریم.

وی خاطرنشان کرد: یک خانواده ضعیف به معنای جامعه بشری ضعیف است. اگر تفکر فردگرایی در خانواده حاکم شود این تفکر به ملت‌ها و حکومت‌ها نیز سرایت می‌کند. ارتباط مستقیم میان روابط خانواده و روابط میان خانواده بشری است. اگر در یک جهانی فردگرایی اصل باشد حکومت قدرتمندتر بر ضعیف‌تر حاکم می‌شود و منافع برخی از دولت‌ها و کشورها بر منافع دیگران حاکم شود. به همین دلیل می‌گوییم چاره اندیشی برای خانواده چاره‌اندیشی برای تمام جهان در تمام ابعاد آن است که به همین منظور کلیسای کاتولیک، اسقف‌ها را فراخواند تا چاره‌ای برای مسأله خانواده داشته باشند.

وزیر خانواده واتیکان همچنین با اهدای کتاب «نشاط عشق در خانواده» به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، یادآور شد: اجازه بدهید این کتاب را تقدیم مرکز شما کنم تا پایه و شروعی برای همکاری درباره تحکیم بنیان‌های خانواده و چاره اندیشی شود. امیدواریم در آینده این کتاب به فارسی ترجمه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید راه جدیدی برای ایجاد ارتباط با جوانان و القای ضرورت خانواده به آن‌ها داشته باشیم. امروز باید از خودمان سئوال کنیم چرا در کشورهای غربی و شاید تا حدودی در ایران جوانان به فکر هم زیستی هستند ولی ازدواج نمی‌کنند.

آقای وینچنزو پالیا بیان کرد: جوانان شاید به سبب فردگرایی فکر می‌کنند با تشکیل خانواده گرفتار یک زندگی سنگین می‌شوند. امروز در کشورهای غربی یک پدیده وحشتناک و نگرانی کننده‌ای در حال گسترش است و این است که تعداد افرادی از زنان و مردانی که دوست دارند کاملاً تنها زندگی کنند و در تفکر آن‌ها «من» بهتر از «ما» است. خیال می‌کنند سعادت در فردگرایی است.

وی بیان کرد: ولی در کتاب‌های مقدس از همان ابتدای خلقت خدا تأکید داشته که انسان تنها نباشد. لذا دو جنس یعنی زن و مرد را خلق کرد و خدا حفظ خلقت و محیط را به دست آن‌ها داد. انسان باید ضمن رسیدگی به فرزند به والدین نیز احترام بگذارد. آرزوی در خانواده و با هم زیستن را باید به نسل جدید منتقل کنیم.

رییس شورای پاپی خانواده واتیکان بیان کرد: فکر می‌کنم نیاز است بُعد جدید فرهنگی در نظر بگیریم و عمق بیشتر فکری و ایمانی را برای حل این مشکل در نظر بگیریم. نیاز است انسان‌ها، مردان و زنان از نظر فرهنگی یک نگاه عمیق‌تر و وسعی‌تری به خانواده داشته باشند. برای مبارز با نسبی‌گرایی اخلاقی و نظریه مساوات جنسی زن و مرد بحث و گفت‌وگو کرد.

وی اظهار داشت: مطلب دیگر احیای دینی است، یعنی دین گرایی را مجدداً احیا کنیم؛ چرا که مشکل فرهنگ مارکسیستی عاری از خدا و معنویت با برگشت به خدا و معنویت حل می‌شود. برای خدمت به جامعه بشری، شیعیان و کاتولیک باید با هم باشند و همکاری کنند و دنیا به اتحاد ما نیاز دارد.

آقای وینچنزو پالیا گفت: با این اتحاد و ائتلاف می‌شود کاری در جهت کمک به بشر و کار بشر دوستانه برای حل مشکلات و معضلات بیان شده داشت. معتقدم که گردهمای و جلساتی مانند این بسیار مهم و با اهمیت است. چون در دنیایی که تفکر فردگرایی جهان سازی می‌شود، متأسفانه اغلب اختلافات و درگیری‌های فرهنگی نیز همراه آن جهانی سازی می‌شوند و در این باره نمی‌توانم جنگ‌های خاورمیانه را یادآوری نکنم.

وی بیان کرد: ادیان ابراهیمی باید به احیا و بها دادن مجدد به تفکر خانواده‌گرایی در برابر تفکر فردگرایی فراخوانده شوند. عمیقاً معتقدم که صلح از تجربه زندگی خانوادگی شروع می‌شود. صلح زبانی است که انسان باید در خانواده آن را فراگیرد و میان والدین و اعضای خانواده باشد. زبانی است که انسان باید از کودکی فراگیرد و اگر این زبان را از کودکی در خانواده یاد بگیریم در بزرگسالی می‌توانیم راحت‌تر با آن تکلم کرده و صلح بیاوریم.

وزیر خانواده واتیکان عنوان کرد: فرهنگ خانواده‌ای که به صلح منتهی می‌شود، می‌تواند ناجی باشد و باید در این راه گام برداریم. شما که در ایران در بافتن فرش ماهر هستید. شمایی که استاد، صبور و ماهر در بافتن فرش هستید می‌توانید قطعاً کمک زیادی به جامعه بشری کرده و فرش زیبای بشری را با مهارت و رنگ‌های مختلف را ببافید تا دنیای زیباتری داشته باشیم. می‌توانید به غرب صبر و استقامت مورد نیاز برای بافتن فرش زیبا برای زندگی بشریت را نشان دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: مهمان نوازی شما بسیار شایسته بود و بیش از توقعی بود که داشتم. غذا و میوه واقعی روح انسان‌ها عشق و محبت است. برای من این دیدار یک دیدار مملو از محتواهای مفید و پر از دوستی بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha