پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 379665
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
۷ سال زندان برای خانواده چینی به جرم تماشای فیلم

حوزه/ محمت توکستی، یک مسلمان اویغور که از چین به کانادا تبعید شده معتقد است که سیاست دولت چین ایجاد ثبات به هر قیمتی بوده و ریشه بسیاری از تراژدی‌های خانوادگی اینچنینی در سین کیانگ می‌باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam.net،  یک مسلمان اویغور چینی همراه با خانواده‌اش به جرم تماشای فیلمی درباره مهاجرت مسلمانان، به 7 سال زندان محکوم شد. جرم این خانواده چینی تماشای فیلمی بود که توسط مقامات چینی حساس اعلام شده بود.

علی یاسین ساکن شهر چاگراگ در اقسو ، واقع در شهرستان اونسو بود که از می 2015 در بازداشت بسر می‌برد. به گفته منابع آگاه، مسئولین امنیتی مدعی شدند یاسین و اعضای خانواده‌اش قصد دارند پس از تماشای این فیلم به خارج از کشور سفر کرده، به گروه‌های جهادی بپیوندند. در این مدت یاسین، به همراه خواهران و شوهر خواهرانش در بازداشت بسر می‌برده‌اند.

حسن عیسی، رئیس امنیتی روستای یاسین به خبرنگاران گفت: در این فیلم مزرعه‌دارانی بودند که برای بقاء و فراهم کردن تحصیلات برای فرزندانشان تلاش می‌کنند. این فیلم هیچ نشانه‌ای از مخالفت با دولت نداشت، من که هیچ نشانه‌ ضدحکومتی در این فیلم ندیدم. به عنوان یک رئیس امنیتی توضیح دادن این مسائل برای مردم کار بسیار دشواری است. و من به سختی می‌توانم این اتهامات را برای مردم روستا موجه نشان دهم. هیچ مفهومی ندارد و بسیار ناعادلانه است.

محمت توکستی، یک مسلمان اویغور که از چین به کانادا تبعید شده معتقد است که سیاست دولت چین ایجاد ثبات به هر قیمتی بوده و ریشه بسیاری از تراژدی‌های خانوادگی اینچنینی در سین کیانگ می‌باشد.

توکستی که معاون رئیس سابق کنگره جهانی اویغور در مونیخ بوده، در این باره می‌گوید: چین می‌خواهد مسلمانان اویغور در سرتاسر کشور احساس کنند که دولت همیشه آن‌ها را زیر نظر دارد. تنبیه کردن تمام اعضای یک خانواده شیوه‌ای است که پیش از این نیز برای ساکت کردن اویغورها استفاده می‌شد تا هر گونه جنبش مقاومتی را در نطفه خفه کنند.

اویغورها

اویغورها مردم ساکن شمال غرب چین هستند که در ایالت خودگردان سین کیانگ یا ترکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند. مردم اویغور از اقوام ترک و مسلمان سنی هستند.

اویغورها یکی از معروف‌ترین ملل ترک هستند که فرهنگ و زبان آنها پایه سایر زبان های ترکی محسوب می‌شود و از اولین ملل ترک زبان بوده‌اند که به دین اسلام گرویده‌اند.

سابقه نفوذ چینی‌ها در ترکستان شرقی به دوره باستان می‌رسد. درطول تاریخ ترکستان بزرگ حکومت‌های مستقل خود را داشته‌است و رابط چین با دنیای اسلام در آسیای مرکزی بوده‌است. اویغورها قسمت بزرگی از جاده ابریشم را در دست داشتند و از این راه ثروتمند و متمدن شده بودند. اقوام مهاجم قرقیز در سال ۲۱۹ هجری خورشیدی امپراتوری اویغورها را نابود کردند. در قرون معاصر در سال ۱۸۸۴ میلادی در دوره امپراطوری منچو، چینی‌ها ترکستان شرقی را تسخیر کردند و نام آنرا تغییر داده «سین کیانگ» نامیدند که در زبان چینی به معنی «مرز جدید» می‌باشد.

سرکوب اویغورها توسط دولت چین

تا کنون اویغورها بارها  برای استقلال از چین تلاش کرده‌اند که بی‌نتیجه مانده. و دولت چین مکرراً سعی در تروریست خواندن استقلال طلبان اویغور کرده است.

حکومت مرکزی چین در سرکوب مسلمانان اویغور بسیار فعال بوده‌، به طوری که از ۹۳۸ مدرسه زبان عربی که در سال ۱۹۸۹ مشغول به کار بودند، آخرین مدرسه این گروه در ۱۹۹۶ توسط دولت چین تعطیل شد. در سال ۲۰۰۵ نیز ۳۷ دانش آموز به جرم آموختن اسلام در کلاسهای آموزشی اسلام دستگیر شدند و دانشجویان به جرم اعمال دینی از دانشگاه‌ها اخراج شدند. شاغلینی که نماز می‌خوانند، از سر کار اخراج شده، امامان ۲۳۰۰۰ مسجد این ناحیه مجبورند نام و تعداد نمازگزاران مساجد خود را به مقامات دولتی گزارش بدهند. گزارش ها حتی حاکی است که مسلمانان اویغور اغلب تحت فشارند تا مشروبات الکلی بنوشند و در روزهای ماه رمضان غذا صرف کنند. سازمان عفو بین‌الملل معتقد است که ۵۰۰ اویغور از ۱۹۸۵ تا کنون به جرم «استقلال طلبی» اعدام شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha