جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهریار بحرانی

حوزه/ کارگردان فیلم ملک سلیمان با بیان اینکه علی رغم وجود پوشش ظاهری، روح حیا و عفت در برخی آثار سینمایی و سریال ها وجود ندارد، ابراز داشت: برخی نویسندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون معتقد هستند جذابیت فیلم اهمیت زیادی دارد و بر این اساس کاری به ارزش های انسانی و اسلامی ندارند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شهریار بحرانی عصر چهارشنبه در نشست علمی مولفه های تاثیرگزار فقه بر سینما که در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه کمیته های نظارت در تمام رسانه های تصویری بر روی پوشش بانوان دقت دارند، اظهار داشت: البته پوشش در سینما از کنترل شرعی و قانونی خارج شده است اما در تلویزیون به دقت حجاب بررسی می شود و ظاهر خانم ها در سریال ها از نظر پوشش مشکلی ندارند. 

این کارگردان مطرح سینمای ایران با بیان اینکه مسئولان پخش تلویزیون فقط به مسائل سطحی و ظاهری توجه دارند و آنها را مدنظر قرار می دهند، افزود: رفتارهایی که در میان بازیگران در برخی آثار سینمایی و سریال ها مشاهده می کنیم مناسب نیست و به همین دلیل شاهد اثرات مخرب اخلاقی و خانوادگی در مردم هستیم.

بحرانی با اشاره به اینکه در داستان های فیلم و سریال های ایرانی شاهد شایع بودن ارائه رفتارهای افراد دروغگو، گناهکار و حیله گر هستیم، ابراز داشت: خالقین آثار تصویری براساس توجیه «جذابیت» از داستان هایی استفاده می کنند که مطابق با فضای بزهکاری و آلودگی است و می گویند افراد شریف و درستکار جذابیتی برای دنبال شدن فیلم و سریال ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی ملک سلیمان با بیان اینکه تداعی کردن این فضا در آثار تصویری به عنوان سیاه نمایی یاد می شود، گفت: در مراسم تودیع و معارفه روئسای سابق و جدید تلویزیون نیز گفته شد که سیاه نمایی تا چه اندازه ای باید باشد که هم جذابیت ایجاد کند و اثرات زیادی در کانون خانواده نیز نداشته باشد.

*ریشه سیاه نمایی در ذهن نویسندگان است

بحرانی تصریح کرد: ریشه بحث های سیاه نمایی را باید در برخی نویسندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون جست وجو کرد چرا که آنها از نظر فکری معتقد هستند جذابیت فیلم اهمیت زیادی دارد و براین اساس کاری به ارزش های انسانی و اسلامی ندارند.

وی افزود: این افراد همواره از جذابیت به عنوان صدر اهداف یک کار هنری یاد می کنند و مدعی هستند هرکاری پرمخاطب باشد، دارای موفقیت است.

*برخی ارزش های اسلامی را فدای جذابیت می کنند

این کارگردان سینما تصریح کرد: برخی از سینماگران و کارشناسان معتقد هستند برای مقاومت در مقابل حمله رسانه ای دشمن به خصوص از طریق اینترنت و ماهواره، باید از جذابیت و سرگرمی به عنوان هدف اول استفاده کنیم و بر این اساس بسیاری از ارزش ها فدا می شود. 

بحرانی با بیان اینکه اگر قصد فیلم و سریالی صرفا نشان دادن آسیب های اجتماعی باشد به طور خود به خود از ارزش ها فاصله می گیرد، ابراز داشت: متاسفانه هنوز به هدف گزاری فرهنگی نپرداخته ایم که وظیفه اصلی هنر و رسانه چیست؟

وی با تاکید بر اینکه روح روابط براساس فقه، حیا و عفت است، گفت: اگر این روح وجود نداشته باشد هرقدر با قوانین بخواهیم فعالیت های هنری را محدود کنیم آن کار هنری جهت گیری مثبتی ندارد و بسیار خطرناک است.

*سیاه نمایی خطری برای کانون خانواده است

کارگردان فیلم سینمایی ملک سلیمان افزود: سیاه نمایی در تلویزیون و سینما باعث گسست کانون خانواده و از دست رفتن جوانان می شود چرا که از رفتارهای خشن الگوگیری می کنند.

*روح حیا و عفت در برخی آثار سینمایی وجود ندارد

بحرانی با بیان اینکه علی رغم وجود پوشش ظاهری، روح حیا و عفت در برخی آثار سینمایی و سریال ها وجود ندارد، ابراز داشت: نشان دادن رفتار آزادانه دختر و پسر و بی حیایی با زبان غیرمستقیم در سریال و فیلم ها از خطرات و چالش های بالقوه پیش روی ما محسوب می شود.

*رهبری حامی اصلی تولید سریال مریم مقدس بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نگرانی زیادی در سریال مریم مقدس نسبت به حساسیت مسیحیت و رعایت شئون اسلامی داشتیم، ابراز داشت: مقام معظم رهبری فیلمنامه را خوانده بودند و ایشان حامی اصلی تولید این سریال بودند و نامه دادند که این اثر باید ساخته شود.

این کاگردان سینما با اشاره به حضور مقام معظم رهبری همراه با خانواده در لوکیشن سریال مریم مقدس در شهرک غزالی، اظهار داشت: ایشان در آن بازدید به عوامل این سریال تاکید داشتند که سعی کنید پاکی حضرت مریم(س) را در میان جامعه ناپاک آن زمان به تصویر بکشید.

وی افزود: جامعه یهود در دوران حضرت مریم(س) بر اساس آیات قرآن بسیار زشت بوده و کاهنان یهود با ایشان دشمنی زیادی داشته اند.

*رفتار رهبری با بازیگر دوران کودکی سریال مریم مقدس

بحرانی با اشاره به مواجه شدن مقام معظم رهبری با نقش آفرین دوران کودکی سریال مریم مقدس، گفت: ایشان بعد از تشویق این کودک و هنگامی که متوجه شدند به مدرسه نمی رود، وی را به آغوش گرفتند و با محبت زیادی رفتار کردند.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های نخست ما در سریال مریم مقدس روابط و نوع نگاه ها بود، ابراز داشت: ما تلاش می کردیم نوع حرکات، زاویه دوربین، کلام بازیگران و نگاه ها براساس احکام فقهی باشد.

*رفتار روحانیت باید برای سینماگران الگو باشد

کارگردان فیلم ملک سلیمان با تاکید بر اینکه رفتار روحانیت باید برای سینماگران الگو باشد، گفت: رفتار روحانیت همانند دمیدن روح است و فقه اسلامی و تشیع در این زمینه تاثیرگزار است.

*دشمن از طریق «تصویر»، جوانان را مورد هجمه قرار داده است

بحرانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن از طریق «تصویر» فرزندان ما را مورد هجمه قرار داده است، گفت: دشمن با همین تصویر که در فقه مشکل ندارد، از طریق ابزارهای اینترنت، ماهواره و فضای مجازی کار خود را انجام می دهد.

وی افزود: سینما در چندسال آینده به سمت «بازی» می رود و شخصیت های کار در کامپیوتر و فضای مجازی است و داستان انسان را به سمت گناه می برد.

*آمریکا از طریق تصویر به حیازدایی پرداخت  

وی با بیان اینکه استفاده آمریکا و یهود از ابزار «تصویر» برای به گناه انداختن و دور کردن حیا است، تصریح کرد: آنها در قرن اخیر از طریق «تصویر»، حیازدایی از جوامع کرده اند و این مسئله بسیار خطرناک است.

این کارگردان مطرح سینمای ایران افزود: دشمن بیشترین سرمایه گذاری را در عرصه جنگ نرم بر روی تصویر و سینما کرده است.

کارگردان سریال مریم مقدس با بیان اینکه امروز دشمن وارد منازل ما شده است و روز به روز ضربات بیشتری می زند، تصریح کرد: مطالبه سینماگران از علما این است که پدرانه دست ما را بگیرند و به سمت سینمایی ببرند که نجات بخش باشد.  

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha