سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ابراهیم حاتمی کیاآیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم «روح الله»

حوزه/ در زمان جنگ رزمندگان ما به تنهایی و با اتکا به عشقی که به امام (ره) داشتند، در مقابل ۱۹ کشور ایستادیم. در این خصوص من خود اسرای سودانی در زمان جنگ را مشاهده کردم.

آیین افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم «روح الله» با حضور ابراهیم حاتمی کیا، ابوالفضل جلیلی و جمع کثیری از مستندسازان در سالن نگارستان امام خمینی اصفهان عصر روز گذشته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در ابتدای این مراسم حجت الاسلام کمساری مدیرموسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در سخنانی اظهار کرد: حضرت امام (ره) حق بزرگی گردن سینما کشورمان دارد، زیرا در ابتدا انقلاب در زمانی که نگاه ها نسبت به سینما مساعد نبود، فرمودند: (ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم) که تا به امروز تاثیرش در سینما باقی مانده و به نوعی مسیر سینمای ما را مشخص کرده است.

 وی افزود: این جشنواره سعی دارد با زبان هنر که یکی از رساترین و جذاب ترین اهرم های جذب مخاطب است، مفاهیم مد نظر خود را در سینما اشاعه دهند، البته این امید به شدت در ما نهادینه شده، چون می دانیم این توان در سینمای کشورمان موجود است.

 در ادامه این مراسم بعد از پخش کلیبی درباره شهید هنرمند، مجید تیغ زاده خانواده این شهید به روی سن حاضر شدند و توسط ابراهیم حاتمی کیا و محمد آفریده دبیر جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

پس از این مراسم ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز ارزشی کشورمان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: هنرمند از نگاه حضرت امام (ره) ویژگی هایی دارد که در آن تعهد و دغدغه نسبت به مسائل اجتماعی جزء شاخصه های اصلی است. ویژگی که اگر در هنرمند وجود نداشته باشد آثارش رنگی از فرمایش به خود خواهد گرفت.

 وی اضافه کرد: مسیری که امام (ره) در هنر روشن کردند؛ همچنان  فروزان است به شرطی که این عشق و علاقه شناخته و حمایت شود. این رسالت نیز بر عهده جشنواره هایی چون "روح الله" است.

وی گفت: بد نیست خاطره ای را بیان کنم. اواخر دهه 60 فیلم «مهاجر» را در خارج از کشور به نمایش در آوردند. در آن فیلم سکانسی وجود داشت که رزمنده «فریاد الله اکبر - خمینی رهبر» سر می دهد. این بخش با تمسخر حاضران مواجه شد. در آنجا فهمیدم در غرب چه دشمنی عمیقی با اندیشه های حضرت امام وحود دارد. در فیلم "از کرخه تا راین" نیز بخشی از فیلم به نمایش تشیع حضرت امام (ره) اختصاص پیدا کرده است. در همان زمان از من ایراد می گرفتند؛ این صحنه را حذف کنم، چون ممکن است در نمایش های خارجی با آن برخورد خوبی نشود؟!

وی ادامه داد: جالب است آنها در توجیح رفتارشان می گفتند؛ مستقیم گویی جواب خوبی نخواهد داد، برای همین کم کم امام (ره) را از فیلم هایمان حذف کردند به نحویکه امروز دیگر امام (ره) در فیلم های ایرانی نمی بینیم؟! اما امروز خوشحالم جشنواره به وجود آمده، که در آن از فیلمسازانی که به حضرت امام می پردازند حمایت می کند.

 این فیلمساز در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در زمان جنگ رزمندگان ما به تنهایی و با اتکا به عشقی که به امام (ره) داشتند، در مقابل 19 کشور ایستادیم. در این باره من خود اسرای سودانی در زمان جنگ را مشاهده کردم. این اتفاق در زمان حال نیز دوباره رخ داده و جوانان غیرتمند ما تحت عنوان مدافعان حرم در کشوری غریب در حال دفاع از ارزش های دینی خود هستند. 

وی درباره جشنواره "آئینه و آفتاب" نیز گفت: چند سال پیش جشنواره ای با عنوان "آیینه و آفتاب" برگزار شد. در آن رویداد با وجود این که چند فیلم درباره امام(ره) ساختم از من دعوت هم نکردند، البته این به این معنا نیست که متوقع باشم، اما سوال دارم چرا از کسانی که در این حوزه (امام) کار می کنند حمایت نمی شود؟ این وضعیت به نوعی در زمان حال نیز وجود دارد! اتفاقی که من آن را از چشم هنرمندان نمی بینم، بلکه مسئولان باید به آن پاسخ دهند. مطلب  دیگر این که حجت الاسلام قرائتی زمانی گفتند فیلمسازی که درباره نماز فیلم بسازد، باید تشویق شود.

این اتفاق درباره حضرت امام (ره) نیز باید روی دهد و از فیلمسازانی که در این حوزه کار می کنند، حمایت کنند.

در انتهای این مراسم مستندی با عنوان "عطر پنهان" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا پخش شد که در آن سالروز رحلت حضرت امام محور کار بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha