دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
یک متنقد سینما

حوزه/ منتقد سینما گفت: در فیلم کتاب ایلا از ادبیات و استعاره‌های انجیلی استفاده شده است اما این صرفا به معنی مقدس بودن موضوع نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سید رضی موسوی‌گیلانی بعد از ظهر امروز در نخستین سالانه فیلم منجی که به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران و با حضور جمعی از طلاب، هنرمندان و هنرپژوهان در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد به نقد فیلم «The book of eli» پرداخت.

موسوی‌گیلانی این فیلم را در دسته فیلم‌های آخرالزمانی دانست و گفت: ادبیات آخرالزمانی در غرب با آنچه که در سرزمین‌های اسلامی وجود دارد متفاوت بوده و در همین راستا باید اینگونه فیلم‌ها را بر مبنای فکری غربی‌ها نگاه کرد.

وی با بیان اینکه فیلم‌های آرماگدون و 300 از این دسته فیلم‌ها بوده‌اند، بیان کرد: در اکثر این فیلم‌ها موضوعی به‌وجود می‌آید که سراسر جهان را درگیر خود می‌کند.

این منتقد سینما فیلم کتاب ایلا را در دسته فیلم‌های آخرالزمانی عنوان کرد و افزود: بعضی از این فیلم‌ها پسا آخرالزمانی هستند یعنی سال‌ها بعد از بحران را روایت می‌کنند که این فیلم نیز اینگونه است.

وی با بیان اینکه انسان معاصر دلهره آینده را داشته و از رخدادهای آینده رنجور است، خاطرنشان کرد: این فیلم بیانگر دهه‌های آینده است، به اینگونه که در آینده بحران‌هایی رخ خواهد داد و انسان باید در مقابله با آن چه کارهایی انجام دهد.

موسوی‌گیلانی گفت: فضای حاکم بر فیلم نشانگر بحرانی است که سال‌ها پیش به‌وسیله جنگ هسته‌ای به‌وجود آمده و تنها کتاب باقی‌مانده از انجیل که نسخه خاصی از کتاب مقدس است تا پایان فیلم توسط قهرمان داستان حمل می‌شود.

وی کتاب حاضر در فیلم را نجات بخش جامعه قحطی زده و بحران زده داستان فیلم دانست و اظهار کرد: در این فیلم از ادبیات و استعاره‌های انجیلی استفاده شده است.

این منتقد سینما افزود: این فیلم در سکانس پایانی به مخاطب گوشزد می‌کند که برای ساختن دنیا در کنار کتاب انجیل باید از کتاب‌های دیگری که محصول تجربه بشر است استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در غرب منظور از فیلم‌های آخرالزمانی فیلم‌های مهدوی نبوده بلکه آنها با به کار گرفتن ادبیات انجیلی به دنبال ترسیم آخر دنیا هستند و این صرفا به معنی مقدس بودن موضوع نیست.

لازم به ذکر است، فیلم «The book of eli» محصول سال 2010 آمریکا و ساخته برادران هیوز یک فیلم فرا آخرزمانی است که به وقایع بعد از ویرانی‌های عظیم بر روی این کره خاکی می‌پردازد. در این فیلم ایلا قهرمان داستان مسؤولیت رساندن کتاب انجیل را از شرق به غرب و سپردن آن به کتابخانه آمریکا را دارد.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha