سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدرسه اسلامی هنر

حوزه/ رئیس مدرسه اسلامی هنر برجسته کردن صفات پیامبر گرامی اسلام در سینما را ضروری دانست و گفت: تکرار کردن و ادای غربی‌ها را در آوردن موجب موفقیت سینمای ایران نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به نقل از روابط عمومی جمکران، حجت‌الاسلام  سید محمدحسین نواب در اختتامیه نخستین سالانه فیلم منجی که با عنوان پرسمان آثار سینمایی موعودگرای ایران و جهان به همت بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در سالن 313 برگزار شد، با بیان اینکه آثار سینمایی مهدوی ایران، شرق، اروپا و هالیوود طی این پرسمان مورد بررسی گرفت، اظهارداشت:  به همت مسجد مقدس جمکران ایده مهم توجه به سینمای آخرالزمان، مهدویت و موعود برای نخستین بار مورد بررسی جدی قرار داده شد که این اقدام قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: این نگرانی در بحث‌های جلسات شورای علمی وجود داشت که در سینمای موعود مباحث زیادی مطرح شده ولی همایش جدی که به صورت علمی، دسته جمعی و گروهی نگاه کند برگزار نشده است اما این اتفاق در نخستین سالانه فیلم منجی رخ داد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر استان قم اضافه کرد: ورود حوزه علمیه قم به عرصه هنر در 10 سال اخیر با سرعت نور بوده و هیچکس فکر نمی‌کرد به یکباره انقدر متدینین نگاه جدی به هنر داشته باشند؛ البته این از لطف رهبر انقلاب است که همواره در جمع متدینین و رجال دین تاکید داشتند از این زبان قدرتمند(هنر) غافل نباشید.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه بحث نسبت دین و سینما طی سال‌های اخیر جدی‌تر از همیشه مطرح شده است، گفت: به مرور زمان همه متوجه شدند سینما فقط یک سرگرمی نیست و بیش از یک مقوله جدی بوده و شاهد هستیم مباحث جدیدی مثل نسبت فلسفه و سینما مطرح شده است.

وی تصریح کرد: دین و سینما که قبلا در حد نشان دادن مظاهر و شعائر دینی بود امروزه خیلی پیش رفته ولی سینمای جهان هم برای مقابله اسلام با سرعت کار خود را ادامه داده و تعداد فیلم‌هایی که به اسلام هراسی پرداختند بیشتر شده است.

رئیس مدرسه اسلامی هنر استان قم یادآور شد: اگر بخواهیم این مشکل را برطرف کنیم و با آن مقابله داشته باشیم باید فیلم‌هایی درباره صفات رحمانی پیامبر گرامی اسلام ساخته شود تا نگاه مردم جهان به این شود که پیامبر ما در اوج مهربانی و لطف بوده است و از طرف دیگر تکرار کردن و ادای غربی‌ها را در آوردن موجب موفقیت سینمای ما نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه رابطه با سینمای جهان مسئله بسیار مهمی است، اظهار کرد: به دلیل اینکه آموزه‌های مهدویت دغدغه جهان و نقطه مشترک انسان‌هاست اگر از طریق سینمای ایران منتقل شود برگ برنده ما برای از بین بردن اسلام هراسی است و فرصت را برای گفت‌وگو با جهان به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: از گذشته‌های دور تاکنون بشر به دنبال منجی بوده است و ماهم اگر بتوانیم آموزه‌های مهدویت که همه ابعاد آن سنجیده شده باشد را مطرح کنیم طبیعتا برای دنیا نیز گیرا و جذاب خواهد بود.

رئیس مدرسه اسلامی هنر استان قم ادامه داد: هر چقدر به گذشته بر می‌گردیم می‌بینیم ادیان مختلف اشتراک بیشتری در این آموزه داشتند ولی هر اندازه به دوران مدرن می‌آییم چهره موعود زمینی‌تر و مادی‌تر  شده و تغییر کرده است یا به عبارات دیگر موعود دلهره‌آور و اضطراب‌آورتر شده است.

حجت‌الاسلام نواب با تاکید بر اینکه سینمای غرب نمی‌خواهد منجی آرامش‌بخش و امیدزا معرفی کند، گفت: پاشنه آشیل ما همین مسئله است و سینماگران باید به این مقوله مهم توجه داشته باشند چراکه اگر جریان حاکم بر سینمای آخر الزمان غرب موفق شود و در گفتمان اصلی که الان در آن منطقه ایجاد شده به وجود آید، طبیعتا تمایل به منجی کمتر می‌شود و یک جامعه هراسان از آینده شکل می‌گیرد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha