دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر علی شیرخانی

حوزه/ دبیر علمی همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) از ارسال ۱۳۵ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی شیرخانی پیش از ظهر امروز در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از یادگارهای امام خمینی(ره) است و شکل گیری اولیه این دانشگاه با کمک امام راحل(ره) انجام و از این جنبه حق خاصی نسبت به امام و اندیشه های امام (ره) از سوی دانشگاه آزاد احساس می شود.

وی ابراز داشت: امام(ره) علاوه بر اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی است، بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی نیز می باشد.

دبیر علمی همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: اندیشه های امام راحل(ره) بنیانگذاری بوده و ایشان در عرصه های گوناگون صاحب فکر هستند و این عرصه ها محقق را وا می دارد تا نسبت به این اندیشه ها تحقیق بیشتری داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بسیاری بر این عقیده هستند که اگر بخواهیم امام راحل(ره) زنده تر و پویاتر در ایران بماند، باید اندیشه های ایشان مورد بررسی در مراکز علمی قرار بگیرد.

دکتر شیرخانی بیان داشت: این مباحث سبب شد تا همایش اندیشه های فقهی امام خمینی(ره) در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد تا بتوان در راستای تفکرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران کاری علمی کرد.

وی اظهار داشت: همایش ملی صلح و گفتگو در اندیشه های امام خمینی(ره) دیگر همایشی بود که مقرر شد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار کند که در این راستا تصمیم بر آن شد که این دو همایش در کنار یکدیگر در یک روز برگزار شود.

دبیر علمی همایش اندیشه های امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در مجموع نزدیک به  135 مقاله از هر دو همایش به دبیرخانه ارسال شده است، ابراز داشت: ان شاالله مجموعه مقالات علمی و متقن را در قالب یک کتاب و مجلات علمی و پژوهشی منتشر خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: یکی از مباحثی که در مجامع علمی و مراکز دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد، این موضوع است که چه چیزی سبب شد تا انقلاب اسلامی ایران به پیروزی برسد که برخی از اندیشمندان اندیشه های فقهی و برخی دیگر اندیشه های فلسفی را بن مایه پیروزی انقلاب می دانند؛ ولی آنچه که بنده در مطالعات به دست آوردم، این است که اندیشه فقهی امام (ره) تأثیرگذار بوده است؛ چراکه امام راحل (ره) در کتاب اجتهاد و تقلید در تعریف فقه فرموده اند: «الفقه هو قانون المعاش و المعاد/ فقه قانون زندگی و آخرت است».

دکتر شیرخانی با اشاره به نوآوری های امام خمینی(ره) در مباحث فقهی، تصریح کرد: یکی از این مباحث، فروش سلاح به اعداء دین است که امام راحل(ره) آن را از شئونات حکومت می داند و بیان کرده اند که حاکم اسلامی می تواند بر اساس شرایط این کار را انجام دهد.

وی بیان داشت: امام (ره) دیدگاه های جامع و گسترده ای نسبت به فقه دارند که اداره انسان را از گهواره تا گور به دست خواهد گرفت.

دبیر عملی همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقرر شد از سال تحصیلی آینده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هر ماهه تفکرات و اندیشه های امام خمینی(ره) را در موضوعات گوناگون مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha