چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسین صبوری ورزشکار و هنرمند

حوزه/ روحانی ورزشکاری که در عین حال نویسنده ، بازیگر و فیلمنامه نویس هم هست با تاکید بر اهمیت توجه به اصل نظم و اراده داشتن برای موفقیت در زندگی گفت: در زمانه کنونی ورزش و سینما، بهترین کانال ها و ابزارهای تبلیغ دین برای حوزویان به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در سال های اخیر کم نبوده اند روحانیونی که ضمن فعالیت علمی در کرسی تدریس حوزه و دانشگاه ، احیاناً نویسنده یا شاعر بوده اند اما این که یک روحانی آن هم در سن 55 سالگی هم ورزشکار حرفه ای باشد، هم نویسنده و فیلمنامه نویس ، هم مبلغ و هم بازیگر سینما و تلویزیون ، بسیار جالب  است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین صبوری معتقد است با وجود انگیزه و اراده و توان و نشاط لازم ، هر کاری شدنی است . با این روحانی فعال در عرصه های مختلف ، گپ و گفت صمیمانه ای داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

لطفاً برای آغاز سخن بفرمایید که اصالتاً کجایی هستید و چند سال است در قم زندگی می کنید؟

بنده متولد 1340 در روستای بیرک از توابع شهرستان فاروج استان خراسان شمالی هستم.

تحصیلات  ابتدایی تا مقطع دیپلم را در مشهد مقدس به اتمام رسانندم و از سال 76 به شهر قم مهاجرت کردم و هم اکنون بیش از 7 سال است که در مقطع درس خارج فقه و اصول شرکت می کنم.

هم اکنون نیز به لطف الهی در برخی از مدارس علمیه و نیز واحدهای دانشگاهی تدریس دارم.

تاکنون چه تعداد کتاب نوشته اید و بیشتر در رابطه با چه موضوعاتی بوده است؟

بنده نویسنده 50 عنوان کتاب بوده ام که بیشتر آن ها در دو موضوع اصلی تاریخ اسلام و نیز ورزش بوده است. درباره تاریخ اسلام نیز بیشتر رویکرد داستانی در کتاب ها داشته ام و در رابطه با جایگاه و اهمیت ورزش در دین مبین اسلام تاکنون بیش از 15 کتاب نوشته ام و حتی برخی از کتاب هایم در این باره مرجع پایان نامه نویسی دانشجویان رشته های ورزشی در طول 20 سال اخیر بوده است.

در عرصه هنری تاکنون چه فعالیت هایی و در چه عرصه هایی داشته اید؟

بنده به لطف الهی تاکنون 16 فیلم نامه کوتاه و نیز فیلم نامه نیمه بلند نوشته ام و علاوه بر این ها یک فیلم نامه سینمایی بلند به عنوان "شیرخدا حمزه " نوشته ام و در دو سه فیلم نیز بازی کرده ام.

مهم ترین فیلمی هم بازی کرده ام فیلم "راه بهشت" است که در آن به عنوان یکی از بازیگران اصلی در کنار هنرمندان شناخته شده ای چون آقایان امین زندگانی و رضا رویگری و همچنین خانم نسرین مقانلو، ایفای نقش کرده ام.

دو فیلم دیگر تاریخی که بازی کرده ام یکی فیلم "سیاه ِسفید" و دیگری فیلم "پناهنده" است که در همه این فیلم ها در بخش طراحی صحنه و نیز جلوه های هنر رزمی فعالیت کرده ام.

گویا سابقه طولانی هم در زمینه ورزش و به ویژه هنرهای رزمی دارید؟

همین طور است. دقیقاً از سال 60 تاکنون در عرصه کاراته فعال هستم و به عنوان مربی کاراته حوزه علمیه و در باشگاه انتظار که ویژه حوزویان است حضور دارم.

چقدر در طول یک روز وقت خود را صرف اموری چون ورزش و فعالیت های هنری می کنید؛ چون برخی معتقدند که طلبه و روحانی باید همه وقت خود را متمرکز بر برنامه های حوزوی کند. نظر شما در این باره چیست؟

خُب طبعاً بنده وقت نسبتاً زیادی را صرف این گونه برنامه ها می کنم که به هر حال جزو علائق شخصی ام است و اساساً معتقدم حضور طلاب و روحانیون در عرصه های هنری و ورزشی نه تنها ایرادی ندارد بلکه به نوعی در راستای وظیفه طلبگی و تبلیغ آن هاست به این جهت که حقیقتاً امروزه قوی ترین ابزارهای تبلیغ دین ، هنر و سینما از یک سو و ورزش از سوی دیگر است ، زیرا مخاطبان زیادی را این مقولات به خود جذب می کنند و یک روحانی با حضور و شناخت آن ها بهتر می تواند به رسالت خود در هدایت و راهنمایی مردم عمل کند.

بنده کتاب های زیادی در زمینه تبلیغ دین نگاشته ام اما به طور جدی معتقدم که تاثیر سینما و هنر به مراتب بیشتر از کتاب نوشتن و منبر رفتن است به این جهت که بالاخره یک فیلم خوب تلویزیونی را ده ها میلیون نفر مشاهده می کنند و حال آن که میزان مخاطبان منبر و کتاب یک هزارم این هم نیست.

از این حیث معتقدم که ورود به این مقولات برای امثال ما جزو شئون مهم حوزوی است، خاصه در دنیای فعلی که تفاوت های بسیاری با گذشته کرده است و رشد و سرعت تحولات بسیار خیره کننده است.

منتهای مراتب نکته ای که باید حتماً خدمتتان عرض کنم این است که انسان با نظم و برنامه ریزی و داشتن همتی بلند و خسته نشدن در برابر سختی ها و مشکلات می تواند به همه علاقه ها و خواسته هایش برسد. ایراد ما عموماً این است که گاه نظم و برنامه در زندگی مان کمرنگ است و گاهی هم عزم و اراده قوی پشت کارهایمان نیست.

از سویی بنده خودم اولین فرزند خانواده بودم و الگویی در رشته های مختلف با توجه به بی سواد بودن پدرو مادرم نداشتم  اما در دوره نوجوانی یک کتاب کوچک از آیت الله العظمی سبحانی به نام رمز پیروزی مردان بزرگ را چندین بار خواندم که همین کتاب نیز در جهت دهی به زندگی ام و ایجاد انگیزه بسیار موثر بود.

اخیراً در سریال یا فیلمی بازی نداشته اید یا قرار نیست احیاناً در پروژه ای به ایفای نقش بپردازید؟

چرا، اتفاقاً یک پیشنهادی دارم که در یک فیلم که نقش اصلی آن مربوط به زندگی یک فرد روحانی است بازی کنم و موضوع و تم این فیلم نیز ملودرام است که در آینده نزدیک احتمالاً فیلمبرداری آن آغاز می شود.

همچنین بعضاً صحبت های اولیه درباره کارهای دیگر نیز شده که هنوز چون قطعی نیست نمی توانم درباره آن ها مطلبی بگویم.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha