دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 380375
۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
رونمایی  مجله «روش‌شناسی اجتهاد»

حوزه/ مجله «روش‌شناسی اجتهاد» به عنوان نخستین مجله روش‌شناسی علوم حوزوی با حضور پژوهشگران حوزه و دانشگاه حوزه در مرکز تحقیقات مجلس رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام  منصور مهدوی، امروز در مراسم رونمایی از این روش‌شناسی اجتهاد  در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شدگفت: مباحث روشی در چندسال گذشته در دنیا موضوعی جدی و مورد توجه بوده و محور دانش غربی بر روش شناسی مبتنی است و در این زمینه تولید علم داشته اند.

رئیس موسسه اشراق حکمت اسلامی  افزود: مباحث روشی حتی در میان دانشمندان  اسلامی نیز در گذشته طولانی بسیار مورد توجه بوده است، ولی به تدریج این توجه کنار رفته و عالمان این سرفصل مهم را از کارهای علمی خود حذف کرده اند.

وی عنوان کرد: هجم سنگینی از نیازهای دنیا  مقابل حوزه است تا پاسخ های  سوالات در حوزه دینی و اسلامی را از حوزه دریافت کند و یکی از راه های بارورسازی علوم حوزوی برای رفع این نیازها توجه به مباحث روشی است و  حوزه زمانی می تواند پاسخ گوی  نیازهای دنیا باشد که  از تراث غنی علمی خود به روش درست و صحیح استفاده کند.

حجت‌الاسلام مهدوی  افزود: باید  جامعه علمی را با حرکت پرشتاب دانش همراه کرد  چون و در حال حاضر جامعه و مراکز اسلامی و بخصوص حوزه در مقابل جریان تولید دانش در دنیا چیزی کم ندارد  و باید تلاش کرد  و اراده جدی و قوی  داشته باشد تا به پرسش های جدید پاسخ های بومی و ملی بدهد.

وی با اشاره به بحث تحول در علوم انسانی که رهبری هم مورد تاکید قرار داده اند بیان کرد: اگر قرار باشد به این بحث به صورت فرا احساسی به آن پرداخته شود، درگاه مطمئن آن توجه به امور و مباحث روشی است تا ضمن باروری دانش آن را در مسیر رفع نیازهای روز قرار دهیم و به بازخوانی گذشته اکتفا نداشته باشیم.  

رئیس موسسه اشراق حکمت اسلامی گفت: اگر بخواهیم به حل نیازهای نظام  بی توجه و یا کم توجهی کنیم جفای به نظام  و حوزه  است و این توهم را ایجاد می کتد که عالمان دینی نمی توانند به نیازهای روز پاسخ دهند ولی این  در حالی است که  یکی از رسالت های حوزه پاسخ به نیازهای روز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha