شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فصلنامه علمی - پژوهشی تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي

حوزه /بیست ویکمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي ویژه- سال ششم - از سوی دانشگاه معارف منتشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این فصلنامه که به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها( دانشگاه معارف) ومدیرمسئولی دکتر ابراهیم کلانتری  منتشر می شود با مطالب وموضوعات متنوعی به چاپ رسیده است .

 مهم ترین مطالبی که دراین شماره به چاپ رسیده عبارتند از :

* بازخواني مراحل حيات شهري پيامبر (ص) به قلم: فاطمه جان‌احمدي - اصغر منتظرالقائم - رضا کرمي

* نقش دانشمندان اسلامي در دانش دندانپزشکي بررسي يک اثر مستقل دندانپزشکي (در ايران سده سوم هجري) به قلم : نسرين نخي - فرید قاسملو

* بررسي و نقد منشأ شکل‌گيري ادبيات عرفاني در تمدن اسلامي از منظر مستشرقان به قلم :مهدي بهرامي - سيد ابوالقاسم حسيني (ژرفا)

* بررسي جايگاه مسجد جامع بصره از تأسيس تا پايان امويان به قلم : بلال شانواز - جمشيد منتشلو

* بررسي تعامل و مؤلفه‌هاي آن در روابط امام خميني(ره) و جنبش‌هاي دانشجويي خارج از کشور بين سال‌هاي 1342 تا 1357  به قلم : محمدرضا علم - ميثم صاحب

* گونه‌شناسي سکه‌هاي طراز ساساني تبرستان در قرون اول و دوم هجري به قلم : مجيد حاجي‌تبار - جواد نيستاني - سيد مهدي موسوي کوهپر

* چكيده مقالات به زبان عربی

* چكيده مقالات به زبان انگلیسی

* بررسي تعامل و مؤلفه‌هاي آن در روابط امام خميني(ره) و جنبش‌هاي دانشجويي خارج از کشور بين سال‌هاي 1342 تا 1357 (محمدرضا علم - ميثم صاحب)

در مقاله حاضر تلاش مي‌شود علل و مؤلفه‌هاي تعامل ميان امام و جنبش‌هاي دانشجويي خارج از کشور بين سال‌هاي 1357 ـ 1342 بررسي شود.

*چکيده ای از این مقاله:

اعزام دانشجويان ايراني به خارج از كشور موجب تحول در جهان‌بيني انسان ايراني گرديد. نشانه‌هاي اين تحول پس از انقلاب مشروطه، تشکيل نخستين گروه‌هاي اپوزيسيون دانشجويي خارج از کشور در زمان رضاشاه بود. اين حرکت‌هاي سياسي که در دهه 20 و 30 ادامه يافت، متأثر از جريان‌هاي سياسي درون کشور بود. در دهه 40 تحولات سياسي شتاب بيشتري يافت و با سرکوب قيام 15 خرداد 1342 و تبعيد امام به خارج از کشور، دانشجويان با تأسيس تشکل‌هايي طي سال‌هاي دهه 40 و 50 با ایشان ارتباط برقرار کرده و خواهان روابط متقابل جهت مبارزه با استبداد و استعمار شدند. ايشان با استقبال از فعاليت‌هاي دانشجويان، آنان را تشويق و نسبت به آينده کشور اميدوار کرد.

علاقه مندان به تهیه این فصلنامه ویاکسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس قم : بلوار جمهوری بین کوچه 4 و6 پلاک 72 مراجعه ویا با شماره تلفن 3293997 تماس حاصل نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha