جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب "المواهب- معجم لألفاظ القرآنیة"

حوزه / کتاب "المواهب- معجم لألفاظ القرآنیة" در دو مجلد توسط مرکز پژوهشی کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی به چاپ رسید. این کتاب خلاصه‌ای از تفسیر مواهب الرحمن نوشته مرحوم آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کتاب "المواهب- معجم لألفاظ القرآنیة"  در دو مجلد توسط مرکز پژوهشی کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی به چاپ رسید.

این کتاب خلاصه‌ای از تفسیر مواهب الرحمن نوشته مرحوم آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری است که توسط دکتر محمد علی الأرناؤوطی جمع آوری شده است.

جلد اول این کتاب مشتمل بر 300 صفحه و در قطع بزرگ و جلد دوم 330 صفحه است..

این کتاب تلاش دارد تا اسرار پنهان در هر حرف و عبارت از آیات قرآن کریم را مورد بحث و بررسی قرار  دهد.

خاطر نشان می شود  تفسیر مواهب الرحمن با نام اصلی مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن از جمله تفاسیر شیعی به زبان عربی است که مرحوم آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری (۱۲۸۹-۱۳۷۲) آنرا تألیف کرده است.

مرحوم سبزواری سبک تفسیری خود را از استاد خویش مرحوم محمدجواد بلاغی صاحب تفسیر آلاء الرحمن گرفته است. ایشان از زوایای علمی به ابعاد مختلف ادبی، لغوی، بلاغی، فقهی، کلامی، اجتماعی، فلسفی و عرفانی می‌پردازد و با نثری روان و به دور از پیچیدگی به ارائه مطالب می‌پردازد.

ابتدای هر سوره، مکی یا مدنی بودن، تعداد و وجه تسمیه آیات می‌پردازد. سپس وارد بحث آیات شده، ابتدا اشاره‌ای به مضمون کلی آیات نموده، سپس به تفسیر فقره به فقره آن می‌پردازد. بعد از آن به مفردات پرداخته، معانی لغوی، مفاهیم و تفسیر آنها را بیان می‌کند.

یادآور می شود مرکز پژوهش های کربلا، پیش از این، کتاب "المرجعية الدینیة العلیا فی النجف الاشرف مسیرة ألف عام" (مرجعیتی دینی نجف اشرف در طول هزار سال) اثر محمد حسین علی الصغیرهم‌چنین را منتشر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha