جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی جنتی

حوزه/ : امروز بزرگترین مشکل جهان اسلام، مهجوریت آموزه‌های قرآن است و وقتی از معضلات اخلاقی و اجتماعی می‌گوییم مشخص است که قرآن مهجور شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در مراسم افتتاحیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: قرآن معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است، نزولش از جهان قرب به عالم مادی سبب عظمت این ماه شده است و این ایام مبارک، فرصت مغتنمی است تا تشنگان معرفت از لطائف و معارف قرن سیراب شوند، قرآن اقیانوس بی‌کرانی است که فهم بشر از درک حقایق آن عاجز است و به تعبیر امام راحل، قرآن جلوه خدای تعالی است، ادراک عمق آن که حقایقش است غیرممکن است با این‌همه خدا آنقدر قرآن را تنزل داد که دست به آن برسد و سیر وصول قرب الهی ممکن شود.

وی افزود: هدف از این کلمات بینات، سعادت بشر از طریق تهذیب نفوس و آگاهی جامعه بوده است، کتابی که برای تربیت انسان انسان نازل شده است باید قابلیت رشد دادن همه بشر را داشته باشد، قرآن توانسته است در هر دوره متناسب با شرایط آن زمان، نقش خودش را ایفا کند، بی‌گمان یکی از رموز قرآن درآمیختگی آن با عناصر هنر و دانش است، این ظرفیت سبب شد ایرانیان پایه‌گذار بسیاری از علوم در زمینه هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و خداشناسی باشند.

وزیر ارشاد اظهار کرد: امروزه یکی از دغدغه‌های مسئولین معضلات اخلاقی است که در همین داستان شیرین یوسف(ع) می‌توان پاسخ بسیار از معضلات اخلاقی را یافت، در این سوره راه حل این معضل، تهذیب نفس، تحمل، صبر و بردباری بیان کرده است و روحانیت معظم، صداوسیما و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی باید در این جهت حرکت کنند.

وی بیان کرد: قرآن در سوره یوسف، تعهد و تخصص را مورد تأکید قرار داده است، مدیریت صحیح اقتصادی، قناعت، صرفه‌جویی و آینده‌نگری را مورد اشاره است، یأس را از صفات کافران دانسته و با این پیام، دل‌ها را به روح امید زنده می‌کند. ملاحظه می‌شود که تنها در یک سوره با بهره‌گیری از عنصر هنر و در قالب یک داستان، این‌همه مطلب وجود دارد، پس اولاً قرآن کتاب صحیح هدایت جامعه است و این مورد تنها با رفع مهجوریت از قرآن امکان‌پذیر است، ثانیاً باید از عنصر هنر در جهت تعالی جامعه بهره ببریم و شرایط هنر متعهد را مهیا سازیم.

جنتی گفت: امروز بزرگترین مشکل جهان اسلام، مهجوریت آموزه‌های قرآن است و وقتی از معضلات اخلاقی و اجتماعی می‌گوییم مشخص است که قرآن مهجور شده است، مراجع تقلید به ویژه رهبر معظم نیز بارها از وضعیت جامعه اظهار نگرانی کرده‌اند بنابراین طبق فرمایش امیرالمؤمنین باید در این مواقع به قرآن مراجعه کنیم.

وی افزود: این نمایشگاه با شعار «بسوی فهم قرآن»، عرصه مناسبی برای تجلی از طریق هنر و اندیشه برای تمامی طبقات اجتماعی را فراهم آورده است، هدف قرآن، سعادت انسان‌هاست بنابراین علاوه بر فهم قرآن باید احیای قرآن داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha