جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ همایش ادیان توحیدی در اصفهان

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزیستی ادیان مختلف در ایران را بستر مناسب استفاده از ظرفیت های بین الادیانی برای مقابله با افراط و خشونت در خاورمیانه دانست و از رهبران ادیان خواست پیروان خود را به تعقل و خردورزی دعوت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی با محوریت موضوع "همدلی و هم زبانی در نفی خشونت و افراطی گرایی"، در هتل آسمان اصفهان با اشاره به این که ایران از گذشته محل همزیستی ادیان گوناگون بوده است، گفت: مردم ایران همواره در کنار احترام به یکدیگر، به یکتا پرستی در شریعیت های مختلف می پرداختند.

وی با اشاره به اینکه پیروان ادیان و مذاهب گوناگون از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دارای حقوق برابر هستند، افزود: این مسئله بدان سبب است که در آموزه های قرآن چنین به ما سفارش شده و پیروان اسلام در طول تاریخ به این آموزه اعتقاد عملی داشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همجواری ادیان مختلف توحیدی را در ایران مثال زدنی دانست و تصریح کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی و ایستادگی در برابر تجاوز صدام، شاهد به شهادت رسیدن جوانانی از ادیان مختلف الهی نظیر یهودی، مسیحی، آشوری و ... بودیم و این امر نشان از آن دارد که اندیشه های توحیدی و مشترک ملی و میهنی عامل همبستگی ادیان مختلف در این سرزمین شده است.

جنتی، اخبار کشتار ایزدیان عراق به دست داعشی ها را از تاسف بار ترین خبرهای چندسال اخیر دانست و ابراز کرد: باید تاسف خورد که در برخی از نقاط جهان برتری ها دینی سبب شعله ور کردن آتش های تفرقه می شود.

وی، تروریزم را از منظر همه ادیان توحیدی نکوهیده دانست و گفت: در خیابان سی تیر تهران شاهد وجود عبادت گاه های همه ادیان توحیدی هستیم و این خیابان نمونه مطلوبی برای شناخت همزیستی میان ادیان در ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصفهان را نمونه بارزتری از همزیستی ادیان مختلف توحیدی در کشورمان دانست و گفت: در منابع اسلامی از دو شهر جی و یهودیه به عنوان محل زندگی زرتشتیان و یهودیان نام برده شده است و از دوران صفوی 4 دین بزرگ در اصفهان می زیسته اند که هر یک به مقتضای خود سبب پیشرفت این شهر شده اند.

جنتی با بیان اینکه پیروان هر یک از ادیان الهی نقش به سزایی در اعتلای فرهنگ و سیاست ایران داشته اند، گفت: امروز پیروان ادیان الهی در عرصه های مختلف اقتصادی، هنری، ادبیات و موارد دیگر به موفقیت های فراوانی رسیده اند و با آموزه های دینی خود، به ایرانی بودن افتخار می کنند

وی، همزیستی ادیان مختلف در ایران را بستر مناسب استفاده از ظرفیت های بین الادیانی برای مقابله با افراط و خشونت در خاورمیانه دانست و بیان کرد: صلح و آشتی، آرامش اجتماعی، همزیستی و ... بزرگترین دغدغه های اجتماع بشر در طول تاریخ بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از رهبران همه ادیان خواست تا پیروان خود را به تعقل و خردورزی برای مقابله با افراط دعوت کرد و گفت: امروز پیروان همه ادیان الهی از تهدیدات افراط در منطقه نگرانند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha