یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ همایش ادیان توحیدی در اصفهان

حوزه/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: امروز افراط گرایی درد مشترک همه ادیان است ،بنابراین توسعه و نشر تفکر همزیستی اعتلا بخش، مسالمت آمیز و همگرایانه با دیگر ادیان توحیدی خط بطلانی بر تفکرات غلط افراط گرایانه حاکم در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ظهر امروز در هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی ، با بیان اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد قرن معاصر بود که باعث تحول آفرینی در عرصه دین شد،اظهارداشت: انقلاب اسلامی براساس آموزه های دین مبین اسلام  که بر همه ادیان توحیدی دیگر تاکید دارد بنا شد.

وی ابراز کرد:متاسفانه امروز شاهد گسترش رفتارهای خشونت آمیز و افراط گرایانه مذهبی و دینی در سطح جهان هستیم که براساس تفکر غلط و برداشت ناصحیح از دین اسلام  به وجود آمده،بنابراین ضرورت ایجاب می کند به تبیین  و معرفی ادیان توحیدی  و بازشناسی مبانی اصلی و اعتقادات مشترک برای رسیدن به وفاق، صلح و دوستی و کاهش فاصله های معرفتی از یکدیگر بیش از پیش احساس شود.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه بهره مندی از ابزارهای مناسب دینی برای تحقق اهداف ادیان توحیدی که همان گسترش توحید و یکتاپرستی است، عنوان کرد: امروز افراط گرایی درد مشترک همه ادیان است ،بنابراین توسعه و نشر تفکر همزیستی اعتلا بخش و مسالمت آمیز  و همگرایانه با دیگر ادیان توحیدی خط بطلانی بر تفکرات غلط افراطی گرایانه حاکم در منطقه خاورمیانه است.

وی با اشاره به برگزاری هفت دوره از همایش بین المللی ادیان توحیدی  در اصفهان تصریح کرد:  این گردهمایی در حقیقت عظیم ترین و مهمترین نشست وحدت آمیز پیروان  ادیان در ایران است.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن اشاره به ایام الله دهه فجر  و تاکید بر دستاوردهای عظیم و ارزش های اسلامی حاصل در سایه انقلاب اسلامی اذعان کرد: موفقیت اخیر نظام اسلامی ایران در عرصه بین المللی تحت عنوان برجام  دستاوردی دیگر بود که براساس عنایت خداوند متعال، هدایت رهبر معظم انقلاب  و تدبیر دولت یازدهم صورت گرفت و چشم انداز امید بخشی در تعاملات میان ادیان نوید داده است.

 وی عنوان کرد: مدرسه علمیه صدر بازار و حوزه علمیه اصفهان در دهه اول قرن بیستم، اقدام به تاسیس "صفاخانه " اصفهان با هدف ایجاد مکانی برای گفت گو با دیگر ادیان توحیدی چون مسیحت کرد، این صفاخانه در محله مسیحی نشین اصفهان قرار داشت و نمایندگان مسیحیان و مسلمانان به گفتگو می پرداختند و عین سخنان آنها در ماهنامه الاسلام منتشر می شد.

حجت الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: موسس این صفاخانه که تاکید بر اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز با دیگر ادیان توحیدی داشت، حاج آقا نور الله اصفهانی از علمای برجسته حوزه های علمیه شهر اصفهان بود که ایجاد دبیرخانه ادیان توحیدی در سال های اخیر اقدامی در  راستای همان صفاخانه است.

وی در ادامه  به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در دبیرخانه ادیان توحیدی دراصفهان و فعالیت موثر و مستمر نمایندگان ادیان توحیدی چون مسلمانان، زرتشتیان، کلیمیان، صابئین، آشوریان و ارامنه پرداخت و  افزود: تولید و تهیه مقالاتی پژوهشی با محوریت علمی  در زمینه مشترکات ادیان توحیدی از جمله اقدامات است.

حجت الاسلام ارزانی  اظهار داشت: در سال گذشته 206 مقاله از ایران و 8 کشور جهان به دبیرخانه واصل شد و 13 مقاله برتر نیز در مجلات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ شد و تعداد 99 مقاله برگزیده در قالب 5 مجلد و نزدیک به 2 هزار صفحه آماده سازی و چاپ شد که امروز رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/313/38

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha