جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، نخستین گام برنامه تهذیب نفس را «شناخت خویشتن» عنوان کردند و گفتند: باید صفات مذموم و ممدوح خود را بشناسیم و بعد به فکر راه اصلاح آن باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در دهمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در بخش نوزدهم دعای مکارم الاخلاق، برنامه تهذیب نفس را به صورت فشرده ارائه فرموده است، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) به پیشگاه خداوند عرضه می دارد «خداوندا من مجموعه ای از صفات نیک و بد هستم؛ صفات بدم را از من بگیر و صفات خوبم را بر من ببخش و اصلاح کن چرا که نفس من سرکش می باشد و ممکن است اگر من در حفظ و حفاظت تو نباشم، هلاک شوم».

ایشان تصریح کردند: هرانسانی مجموعه ای از صفات نیک و بد است و برای تهذیب نفس راه پرپیچ و خمی وجود دارد.

معظم له، نخستین گام برنامه تهذیب نفس را «شناخت خویشتن» عنوان کردند و گفتند: باید صفات مذموم و ممدوح خود را بشناسیم و بعد به فکر راه اصلاح آن باشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان از چهار مسیر می تواند صفات نیک و بد خود را بشناسد، ابراز داشتند: انسان در گام نخست باید وجدان خود را قاضی کند و بعد مشاهده کند تا چه اندازه صفاتی نظیر خودپسندی، حسادت، تکبر، بخل و ترس را در درون خود دارد.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: برخی افراد در گذشته کاغذ به دست می گرفتند و صفات خود را یادداشت می کردند تا تهذیب نفس را آغاز کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه دومین مسیر «شناخت خویشتن» بیان ویژگی های انسان از سوی دوستان است، ابراز داشتنند: دوستان خوب می توانند بدون چاپلوسی و تملق، صفات انسان را ذکر کنند.

ایشان با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه محبوب ترین دوستان، کسانی هستند که عیب انسان را بگویند، اظهار داشتند: بیان محترمانه عیوب از سوی دوستان در اصلاح خویشتن تاثیرگذار است.

معظم له، سومین راه «شناخت خویشتن» را شنیدن سخنان دشمن دانستند و گفتند: یکی از فواید دشمن این است که گرچه با بزرگ نمایی اما عیب انسان را بیان می کند؛ خیال نکنیم دشمن همیشه ضرر می زند خیلی اوقات دشمن به انسان خدمت می کند و نقاط ضعفی را بیان می کند که ما به دنبال اصلاح آن بر می آییم.

این مرجع تقلید چهارمین راه «شناخت خویشتن» را جست وجو کردن عیوب دیگران در خود دانستند و افزودند: ما باید ایرادهایی را که به دیگران می گیریم، در خود جست وجو کنیم.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده «آنچه را که دوست می دارید مردم با شما معامله کنند با مردم معامله کنید و آنچه را دوست نمی دارید، معامله نکنید».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان خاطرنشان کردند: ماه رمضان بستر مناسبی برای شناخت خویشتن و تهذیب نفس است و امیدواریم همه ما به خصوص جوانان عزیز به اصلاح خویشتن اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha