جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه تمام زندگانی پیامبراکرم(ص) دارای پیام و درس برای تهذیب اخلاق است، گفتند: متاسفانه در میان افراد ما کسانی هستند که با کمترین مسئله ای با افراد دچار اختلاف می شوند و قطع ارتباط می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در یازدهمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه بخش نوزدهم دعای مکارم الاخلاق در مورد تهذیب نفس و اخلاق است، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) عرضه می دارد «خداوندا صفات ناپسند را از من بگیر و صفات نیکم را تقویت کن؛ چرا که اگر تو از من حمایت نکنی راه به جایی نمی برم».

ایشان، «شناخت خویشتن» را مقدمه تهذیب نفس دانستند و تصریح کردند: بعد از شناخت صفات خوب و بد انسان، مسیرهای متعددی برای اصلاح وجود دارد.

معظم له با بیان اینکه مطالعات حالات انبیاء، اولیای الهی و بزرگان یکی از راه های اصلاح انسان است، گفتند: سبک زندگی بزرگان دینی در رفتار با خانواده، دوستان، دشمنان و جامعه برای همه افراد الگو است.

این مرجع تقلید با اشاره به تاکید قرآن در آیه 21 سوره احزاب بر لزوم الگوگیری از پیامبراکرم(ص)، اظهار داشتند: خداوند، پیغمبران را از جنس خود انسان قرار داد تا از آنها الگوگیری کنند؛ اگر پیامبران از جنس فرشته بودند، برای انسان قابل الگوگیری نبودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه تمام زندگانی پیامبر دارای پیام و درس برای تهذیب اخلاق است، گفتند: متاسفانه در میان افراد ما کسانی هستند که با کمترین مسئله ای با افراد دچار اختلاف می شوند و قطع ارتباط می کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) روحیه انتقام جویی عرب جاهلی را از بین برد، ابراز داشتند: عرب جاهلی روحیه انتقام جویی قوی داشت به گونه ای که کینه های خود از قبایل را به نسل های بعدی نیز منتقل می کرد.

معظم له، به آزار و اذیت های پیامبراکرم(ص) در شعب ابی طالب اشاره داشتند و گفتند: بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه نیز جنگ های متعددی آغاز شد و در جنگ احد حضرت حمزه که از محبوب ترین افراد نزد پیامبر بود، به شکلی وحشیانه به شهادت رسید؛ بعد از فتح مکه، برخی از مسلمانان آماده انتقام گیری بودند که پیامبر اکرم(ص) با این کار مخالفت کردند و گفتند امروز روز محبت و بخشش است تا افراد را به اسلام جذب کنیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه قطع رابطه و انتقام جویی افتخار نیست، ابراز داشتند: محبت ورزیدن و عفو کردن که از سنت رسول خدا بود، برای افراد افتخار است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به آیات 8 تا 18 سوره بلد اشاره داشتند و گفتند: قرآن در این آیات بعد از یادآوری اعطای نعمت بینایی، زبان، لب و آگاهی از راه خیر و شر به انسان توصیه می کند که با آزاد کردن برده، سیرکردن گرسنگان و کمک به نیازمندان در مسیر اخلاق گام بردارد.

ایشان بر ضرورت توجه مردم به آزاد کردن زندانیان تاکید کردند و گفتند: بخشی از زندانیان بی گناه به دلیل مبالغ کمی در زندان هستند؛ مردم با تامین هزینه یا دلجویی از شاکیان آنها به آزاد کردن زندانیان اهتمام داشته باشند.

معظم له همچنین بر لزوم توجه به نیازمندان در ماه مبارک رمضان اشاره داشتند و گفتند: توجه به نیازمندان و ایتام و اطعام فقرا از دستورات مورد تاکید اسلام است.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: دین به صبر، شکیبایی، محبت و عفو توصیه کرده است و امیدواریم ان شاءالله خداوند توفیق الگوگیری از انبیاء، اولیای الهی و عالمان دین را در ماه مبارک رمضان برای تبدیل شدن به انسانی کامل و متعالی عنایت بفرماید.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha