پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه اخلاق انسانی، بدون ایمان به خدا و قیامت نیز حاصل می شود، گفتند: عمل صالح کسی که به حساب و کتاب حتی ذره ای از اعمال در روز قیامت معتقد است و خدا را حاضر و ناظر بر خود می داند، با کسی که چنین اعتقادی ندارد، تفاوت بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در هشتمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، به ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه پرداختند و اظهار داشتند: امام سجاد(ع) در چهارمین تقاضای خود از این بخش دعا به خداوند عرضه می دارد «من را از بندگان صالح خود قرار بده».

ایشان با بیان اینکه «صالح» به مفهوم شایسته و درستکار است، گفتند: عمل صالح تمام مسائل مختلف فردی و اجتماعی را شامل می شود.

*میوه درخت ایمان چیست؟

معظم له با بیان اینکه عمل صالح میوه درخت ایمان است، تصریح کردند: شاید در چهل آیه از قرآن اشاره شده کسانی که ایمان دارند، عمل صالح انجام می دهند.

*آیا اخلاق انسانی بدون ایمان به خدا حاصل می شود؟  

این مرجع تقلید با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه اخلاق انسانی، بدون  ایمان به خدا و قیامت نیز حاصل می شود، گفتند: برخی می گویند، ما کسانی را می شناسیم که انسان های شایسته ای هستند ولی در عین حال هیچ ایمانی هم ندارند؛ در پاسخ باید گفت ممکن است چنین کسانی به طور استثنا باشند اما عمل صالح آنها عمیق نیست.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: بوته ای که ریشه کمی در خاک داشته باشد با وزش باد از بین می رود، اما درختی که چندین متر ریشه در اعماق زمین داشته باشد،  در مقابل طوفان نیز می ایستد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: عمل صالح کسی که به حساب و کتاب حتی ذره ای از اعمال در روز قیامت معتقد است و خدا را حاضر و ناظر بر خود می داند، با کسی که چنین اعتقادی ندارد، تفاوت بسیاری دارد.

ایشان در ادامه افزودند: یکی از مهم ترین ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) این است که دارای ایمان و عمل صالح هستند.

معظم له به آیه 55 سوره نور اشاره داشتند و گفتند: قرآن می فرماید خداوند به کسانی که دارای ایمان و عمل صالح هستند، وعده حکومت روی زمین را داده است که در سایه این حکومت سه نتیجه مهم اجرای عدالت در تمام دنیا، گسترش امنیت و عبادت خالصانه از شرک حاصل می شود.

این مرجع تقلید افزودند: بدون تردید حکومت امام زمان(عج)، جهان را فرا می گیرد و علاوه بر اینکه تمام احکام الهی اجرا می شود، امنیت نیز حاکم خواهد بود و هیچ گونه استعمار و استکباری بر مومنان اشراف نخواهند داشت.

*ویژگی های صالحان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین به تبیین ویژگی های صالحان براساس آیات 113 و 114 سوره آل عمران اشاره داشتند و گفتند: صالحان، جمیعتی از اهل کتاب هستند که به عبادت شبانه می پردازند و ایمان به خدا و روز قیامت دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و درکار خیر از یکدیگر سبقت می گیرند.

ایشان با بیان اینکه صالحان در انجام کار خیر شتاب می کنند، ابراز داشتند: صالحان در مواقعی نظیر کمک به آسیب دیدگان زلزله و دفاع از کشور در تهاجم نظامی استخاره و تامل نمی کنند بلکه به سرعت آماده می شوند.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: امیدوارم خداوند به برکت ماه مبارک رمضان، ما را از صالحانی قرار دهد که به تمام برنامه چهارگانه آیات 113 و 114 سوره آل عمران عمل کنیم.

انتهای پیام/313/33  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha