سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حال و هوای ماه رمضان در الجزایر

حوزه / سید خالد السیساوی از روحانیون الجزایری از حال و هوای کشورش در ماه مبارک رمضان گفت و رونق میزهای "مائده رحمت" برای کمک به نیازمندان را از عادات و رسوم مردم الجزایر در این ماه عنوان کرد.

حجت الاسلام سید خالد السیساوی روحانی اهل الجزایر در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان به توصیف حال و هوای رمضان در کشورش پرداخت و گفت: کشور الجزایر سرزمین وسیعی در شمال قاره آفریقاست؛  مردم این کشور از نژاد عرب و "امازيغ"  بربر هستند.  به ‌رغم حضور مسیحیت در دوران امپراتوری روم و همچنین استعمار فرانسه، تعداد کمی از مردم، مسیحی شدند و 98 درصد از جمعیت 40 میلیون نفری الجزایر، مسلمانند و دین رسمی این کشور اسلام است.

وی ادامه داد: در دوران استعمارى فرانسوی بر الجزایر، نقشه بلند مدتى برای اسلام‌زدایی در الجزایر كشيده شده بود اما به دلیل نفوذ فرهنگ اسلام و اهمیت دادن مردم انقلابى به ارزش‌ها و هویت ملی، با شکست مواجه شد.

روحانی الجزایری گفت: ماه مبارك رمضان نزد اقشار مختلف جامعه الجزایر اعم از كودكان وجوانان، مردان و زنان از تقدس ویژه ای برخوردار است. تا حدی كه در این كشور هیچ مورد تظاهر به روزه خوارى حتی از سوى مسافران و غیر مسلمانان دیده نمی شود.

وی افزود: فرزندان خردسال كه برای اولین بار روزه می گیرند، با مراسم خاصی مورد تکریم خوانواده هایشان قرار می گیرند. اما کودکان خردسال برای انس به روزه گرفتن در روزهاى شب قدر تشویق می شوند.

بانوان الجزایری در ماه مبارک رمضانعبادات و برنامه های دینی  در مساجد

کارشناس الجزایری گفت: در این کشور از مناره های مساجد اذان در هفت نوبت، برای اقامه نماز شب، امساک و نمازهای پنجگانه پخش می شود. و به رغم گرمای شدید تابستان نمازگزاران و متصدیان امور مساجد این کشور به غبارروبی و فرش کردن تمامی بخش های مساجد و آويزان کردن چراغ های رنگا رنگ می پردازند. پس از افطار دسته‌های مختلف زن و مرد به ویژه جوانان برای شرکت در آیین های ماه رمضان به مساجد می‌روند.

وی افزود: اهتمام به خواندن قرآن و انجام مراسم دینی متناسب با ماه رمضان به صورت یک رقابت میان خانواده ها انجام می پذیرد که هرخانواده براساس آداب و رسوم خود این فریضه دینی را پیگیری می کند.

اهميت دادن به قرآن كريم

  سید السیساوی افزود: خواندن قرآن كريم در ماه مبارك رمضان يكي از اصلی ترين سنت ها در سراسر كشور الجزاير است. در حدی كه افراد هر خانواده به خواندن قرآن همدیگر را تشویق می کنند. همچنین برگزاری مسابقات محلی و بین المللی تلاوت وحفظ قرآن کریم و دعوت از قاریان برجسته کشورهای اسلامی انجام می شود و مسابقات قرآن کریم در مساجد كشور برگزار می شود.

ميز "مائدة رحمت"ماه مبارک رمضان در الجزایر

وی خاطر نشان کرد:  در فرهنگ مسلمانان الجزایر، ماه مبارک رمضان يک فرصت براى توجه  به فقرا و نیازمندان است؛ لذا به اين موهبت خدا بسیار اهمیت می‌دهند. نهادهای حکومتی متعلق به وزارت خانه هاى مختلف يا آدمهاى خیر خواه در این ماه، رستوران‌های متعددی اجاره مى کنند و عنوان ميز "مائده رحمت" را به درهاى آن نصب مي كنند. و با کمک داوطلب‌ها در سراسر كشور، هر روز  تعداد قابل توجهی غذا آماده می‌کنند و در اختیار فقرا و نیازمندان و حتی مردم عادی می‌گذارند.

غذاهاى ماه مبارك رمضان

وی با اشاره به معرفی غذا های ویژه ماه مبارک رمضان در الجزایر گفت: آماده کردن غذاهاى متنوع به ویژه ماه رمضان باعث خشنودي زنان مسلمان الجزایری است كه در این ماه خدا به پخت غذاهایی متنوع چون "سوپ شوربا" "سوپ حریره"، "البربوشه" ، "الشخشوخه" و"الطاجین" و شیرینی هایی از جمله "قلب اللوز"، "زلوبيا" و " المقروظ" و " البقلاوه" می پردازند.

فعاليت های اجتماعى

وی با اشاره به برنامه های اجتماعی در این ماه در الجزایر گفت: مردم مسلمان الجزایر اهمیت ويژه به صله رحم و دیدار هم دیگر واحوال پرسی می‌دهند؛ و به ويژه دراين ماه با گفتن "رمضان كريم" و "صح فطوركم" وبا جواب " يسلمک " و " وانت زاده " ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، سلامتی و رمضانی با برکت را از خداوند متعال مسالت می نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha