یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جویده غانم

حوزه/ محقق و پژوهشگر فلسفه دانشگاه الجزایر گفت: وجود منجی عالم بشریت و نجات بخش واقعی، شاخص ترین نقطه اشتراک همه مکاتب و ادیان الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  دکتر جویده غانم در هم اندیشی بین الادیانی موعود پژوهان در مسجد جمکران اظهار داشت: امروز مساله مهدویت و منجی در بین ملت الجزایر شناخته شده است.

استاد فلسفه دانشگاه الجزایر  با اشاره  به اینکه آثاری از نشانه‌ های ظهور منجی آخرالزمان در فرهنگ مردم این کشور وجود دارد، افزود: در گذشته در کشورهای شمال آفریقا از جمله مصر و مغرب دولت ‌های شیعی همچون دولت فاطمی و ادریسیان حکومت را در دست داشتند که هنوز آثار حضور این دولت ‌ها در فرهنگ و مردم این کشورها باقی مانده است.

وی افزود: نیاز به یک مطالعات سنگین مردم شناسی در الجزایر است تا بتوانیم به صورت کامل و مستند در خصوص نفوذ و رشد فرهنگ مهدویت و آثار آن در الجزایر سخن بگوییم.

استاد فلسفه دانشگاه الجزایر با بیان اینکه در ادیان مختلف اعتقاد به موعود گرایی وجود دارد، گفت: شاید در برخی از کشورها اعتقاد به حضرت مهدی(عج) به مفهوم عقایدی وجود نداشته باشد، اما یک منجی آخرالزمان اسطوره ‌ای در این مناطق مطرح است که این جهان را رهبری می ‌کند.

وی ادامه داد: اعتقاد به منجی در مردم مناطق مختلف جهان وجود دارد که یک رهبر اسطوره ‌ای با درست کردن اوضاع، ظلم و ستم را از بین خواهد برد، البته بحث نشانه‌های منجی آخرالزمان با اسطوره‌ ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: رابطه میان اسطوره ‌ها و حرکت‌ های سیاسی در جهان باید مورد بررسی قرار گیرد و به نقش قدرت ها در این زمینه پرداخته شود که آیا سیاستمداران برای اداره جهان به اسطوره‌ ها تکیه می ‌کنند یا خیر و این که آیا تحولات اخیر در جهان معاصر به صورت اتفاقی رخ داده  یا این که جریانی پشت پرده آن را هدایت می‌ کند؟

دکترغانم تصریح کرد: برگزاری چنین نشست های علمی و تخصصی می تواند نقش مهمی را در ترویج این فرهنگ ایفا کند.

انتهای پیام    313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha