شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضور ارتش نیجریه در راهپیمایی روز قدس تهدید کننده است

حوزه/ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در نامه سرگشاده به رئیس جمهور نیجریه نوشت: در شرایطی که جنایات وحشتناک قابل پذیرش هستند، حضور مسببان جنایت قبلی یعنی نیروهای ارتش در تظاهرات روز قدس خطرناک است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی (مستقر در لندن)، در نامه‌ای سرگشاده به محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه، نگرانی خود را در رابطه با روز قدس و سرکوب مردم این کشور به دست نیروهای ارتش نیجریه ابراز داشت.

در این نامه آمده است:

طبق اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم ارتش نیجریه قصد دارد در تجمع سالانه روز قدس در جمعه 1 جولای 2016 حضور تهدیدآمیزی داشته باشد و به تظاهرکنندگان حمله کند که این مسئله نگرانی شدیدی را برای ما به وجود می‌آورد. زیرا تظاهرات روز قدس توسط جنبش اسلامی نیجریه راه‌اندازی شده که اعضای آن زمستان سال گذشته هدف حمله نیروهای ارتشی قرار گرفتند و در نزدیک به 3 روز، در دسامبر 2015 ارتش نیجریه بیش از 1 هزار تن از اعضای این جنبش را به شهادت رسانده و اماکن مذهبی و حسینیه‌های مسلمانان را در زاریا تخریب کرد. رهبران جنبش اسلامی بدون هیچ اتهام و گناهی مورد شلیک گلوله قرار گرفته و تحت بازداشت به سر می‌برند.

روشن است که حمله به نمادها، ساختمان‌ها، قبور و چهره‌های پیشروی جنبش اسلامی با برنامه ریزی قبلی انجام شده بود. گزارش‌ها همچنین خشونت‌های جنسی، کشته شدن افراد به ضرب گلوله، زنده زنده سوزانده شدن و مرگ‌های خشونت‌بار به دست نیروهای ارتشی را اعلام کرده‌اند. که این قتل‌عام هولناک در مقیاس بزرگ بسیار نگران کننده بوده است.

ما در سال‌های گذشته نیز شاهد حمله علیه اعضای جنبش اسلامی خصوصا در راهپیمایی روز قدس بوده‌ایم. در سال 2014 سربازان به صفوف مردم در تظاهرات روز قدس در زاریا حمله کرده و 32 تن از آنان را به شهادت رساندند. در سال 2009 ، 4 تن را به شهادت رسانده و چندین نفر را هنگام آتش گشودن به سوی مردم مجروح کردند.

در پی قتل عام دسامبر 2015، دولت ایالتی کادونا کمیسیونی قضایی برای پیگیری این واقعه ترتیب داد اما سازمان‌های حقوق بشر بر این باورند که این کمیسیون تحقیقاتی مستقل و بی‌طرف عمل نکرده و قادر نیست مسئولین این جنایت را شناسایی و به مجازات اعمالشان برساند. در چنین شرایطی که چنین جنایات وحشتناکی قابل پذیرش هستند و اعضای جنبش اسلامی به سادگی هدف گلوله قرار می‌گیرند، روز قدس نیز خطرات زیادی برای آنان در پی خواهد داشت، خصوصا اینکه مسببان جنایت قبلی قرار است در این تظاهرات حضور داشته باشند.

در این وضعیت ما خواستار جلوگیری از حضور ارتش در این تظاهرات هستیم تا  از جان اعضای جنبش اسلامی محافظت به عمل آید که تاکنون نیز صدمات بسیاری متحمل شده‌اند تا اعضای جنبش اسلامی و مردم نیجریه بتوانند پیام قدرتمندشان را در حمایت از مردم فلسطین ابراز کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha