یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 گزارشی از تظاهرات روز قدس در شهرهای مختلف نیجریه

حوزه/ یکی از رهبران نیجریه خطاب به راهپیمایان در روز قدس، وارد شدن تروریسم دولتی توسط دولت نیجریه از اسرائیل را محکوم کرده وکشتار اخیر زاریا را نمونه آشکاری از این تروریسم دولتی عنوان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، میلیون‌ها تن از مردم شهر‌های مختلف نیجریه در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، به مناسبت روز قدس در سرتاسر شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.

این راهپیمایی به همت اعضای جنبش اسلامی نیجریه برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد. در این روز هزاران تن از اعضای جنبش اسلامی در سوکوتو، کاتسینا و پوتیسکوم راهپیمایی صلح آمیز خود را پیش از نماز جمعه برپا کرده و در خیابان‌های نیجریه شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین سر دادند.

برپایه این گزارش به نقل از africanspotlight.com ، تظاهرات روز قدس همچنین پس از نماز جمعه در بسیاری از شهرهای این کشور مانند کادونا، زاریا، کانو، بوچی، به یولا، لافیا، گمب و جالینگو نیز برگزار گردید.

در کاتسینا، شیخ یعقوب یحیی رو به جمعیت عظیمی که در این تظاهرات حضور داشتند به سخنرانی پرداخت و از اعضای جامعه بین‌المللی خواست تا دست غاصبان اسرائیلی را از فلسطین کوتاه نمایند.

تظاهرات پرشور مردم نیجریه در روز قدس

در سوکوتو نیز شیخ قاسم عمر در سخنرانی خود از  هزاران تظاهرکننده حاضر در این گردهمایی خواست تا دست از تلاش خود برای آزادی فلسطین از چنگال اسرائیل صهیونیستی برندارند.

تظاهرات پرشور مردم نیجریه در روز قدس

در این راهپیمایی اعضای جنبش اسلامی نیجریه همچنین تیشرت‌های سفیدی به تن کرده بودند که بر روی آن‌ها شعار «آزادی شیخ زاکزاکی، آزادی فلسطین» نوشته شده بود. آن‌ها همچنین خواستار آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی و شیعیان نیجریه شدند که از زمان حمله ارتش به مرکز جنبش در زاریا در دسامبر گذشته، در زندان بسر می‌برد.

تظاهرات پرشور مردم نیجریه در روز قدس

مالام آلیا ترمذی نیز خطاب به راهپیمایان در روز جمعه، وارد شدن تروریسم دولتی توسط دولت نیجریه از اسرائیل را محکوم کرده و جنایت وکشتار اخیر در زاریا را به عنوان نمونه آشکاری از این تروریسم دولتی وارداتی از اسرائیل عنوان کرد.

در راهپیمایی‌های سرتاسری روز قدس همچنین بیانیه‌ای عمومی با امضای شیخ عبدالحمید بلو، میان شرکت کنندگان توزیع شد. در این بیانیه آمده است: امروز میلیون‌ها تن از ما در خیابان‌ها علیه اشغال اسرائیل و سرکوب فلسطینیان دست به تظاهرات زده‌ایم و به ندای امام خمینی (ره) در سال 1979 پاسخ می‌دهیم. ایشان آزادی قدس را وظیفه دینی تمامی مسلمین دانسته و از آن‌ها خواستند تا در سرتاسر کره زمین، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را برای همبستگی و حمایت از ملت فلسطین و دفاع از حقوق مشروع آنان دست به راهپیمایی بزنند.

در پایان این بیانیه آمده است: در نتیجه ما خواستار خروج کامل و بی‌قید شرط اسرائیل از سرزمین‌های فلسطین از جمله بیت‌المقدس، پذیرش و تسهیل بازگشت مردم فلسطین به سرزمین‌هایشان و جبران خسارات مالی و ممنوعیت ساخت شهرک‌های غیرقانونی صهیونیستی هستیم. ما همچنین خواستار آزادی بی‌قید و شرط رهبرمان شیخ ابراهیم زاکزاکی و دیگر اعضای جنبش اسلامی هستیم که در مراکز بازداشت در سرتاسر نیجریه بسر می‌برند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha