پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جشنواره علامه حلی

حوزه/ پژوهشگر برتر جشنواره حلی استان گفت: هر قدر پژوهش پررنگ تر باشد سطح علمی طلاب و اساتید بالاتر می رود در نتیجه در هنگام مواجهه با مسائل روز و شبهات و هنگام برخورد با اقشار مختلف به ویژه جوانان قدرت پاسخگویی آنان بیشتر می شود .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، جشنواره علامه حلی یکی از مهمترین رویدادهای حوزوی در زمینه پژوهش در کشور است، این جشنواره که هم به صورت استانی  و هم در سطح کشوری چند سالی است برگزار می شود، سبب رشد و ارتقا کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی و تحقیق طلاب جوان حوزه های علمیه شده است، در این راستا حوزه های علمیه خواهران براساس جدیت و همت بیشتر سهم بسزایی را در جشنواره های علامه حلی کسب کرده اند و توانسته اند در چند سال اخیر در عرصه پژوهش در علوم حوزوی و موضوعات دینی رشد قابل توجه ای داشته باشند.

بر این اساس گفت و گویی با رتبه دوم جشنواره علامه حلی استان اصفهان ، طلبه فرزانه کریمیان خوزانی ساکن و متولد خمینی شهر که در حال حاضر مشغول به تحصیل  در سطح 3 حوزه رشته علوم قرآن و تفسیر در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء سلام ا... علیها خمینی شهر داشته ایم.

فرزانه کریمیان در این گفتگو،  در مورد دلیل انتخاب موضوع «راهکارهای برون رفت از بحران معنویت از دیدگاه قرآن و روایات» به عنوان موضوع اثر برگزیده خود  در جشنواره علامه حلی گفت: من این موضوع را انتخاب کردم چون موضوعی کاربردی بود و به کمک نتایج حاصل از آن می توان در زمینه های فرهنگی به ویژه امر تبلیغ بهره برد.

وی ادامه داد: موضوعی که من بررسی کردم عبارت بود از «راهکارهای برون رفت از بحران معنویت از دیدگاه قرآن و روایات»، ما در روزگار فعلی خیلی از افراد را می بینیم که با انواع مختلف گرفتاری ها دست و پنجه نرم می کنند، زن و مرد، پیر و جوان، مذهبی و متدین و غیرمذهبی،  فرقی نمی کند و گرفتاری هایشان هم انواع مختلفی دارد: مادی، معنوی، دنیوی، اخروی، مقدس و غیرمقدس و ...

پژوهشگر برتر جشنواره علامه حلی در مورد نحوه پژوهش خود گفت: در این پژوهش من تلاش نمودم ابتدا این گرفتاریها را دسته بندی کنم، من همه آنها را که نتیجه دوری از خدا و کلاً معنویات است «بحران معنویت» نامیده ام، سپس برای هردسته از این موارد راهکاری ارائه داده ام، این راهکارها به طور کلی عبارتند از: راهکارهای عقیدتی و فکری که به حوزه بینش و جهان بینی و ایمان فرد برمی­گردد و دیگر، راهکارهای گرایشی رفتاری که به حوزه عمل و رفتار برمی­گردد.

محصل سطح 3 حوزه با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت پژوهش از لحاظ کمیت و کیفیت در سال های اخیر بیان داشت: همچنان پژوهش نقش کمرنگ تری نسبت به آموزش دارد،  هر قدر پژوهش پررنگ تر باشد سطح علمی طلاب و اساتید بالاتر می رود در نتیجه در هنگام مواجهه با مسائل روز و شبهات و هنگام برخورد با اقشار مختلف به ویژه جوانان قدرت پاسخگویی آنان بیشتر می شود و این امر سبب اعتماد بیشتر مردم به طلاب حوزه های علمیه و اقبال عمومی به سمت آنان می شود.

وی به نقش طلاب خواهر در زمینه مسائل مربوط به زنان و خانواده و تربیت فرزند و مانند آن اشاره کرد و گفت:  باید این نقش پررنگ تر شده و طلاب خواهر بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشند.

وی در مورد آثار پژوهش در حوزه گفت:  ارتقای علمی طلاب، کارآمدتر شدن امر تبلیغ، معرفی هر چه بیشتر تعالیم دینی برای اقشار جامعه، کشف خلأها و عرصه های جدید علمی به منظور انجام پژوهش های بیشتر از جمله آثار تحقیق و پژوهش است و پیامد عدم توجه به این ضرورت غفلت از نیازهای اجتماعی، دور شدن از فضای عینی و واقعی جامعه، گرفتار شدن در دام تفسیر به رأی است.

این محقق حوزوی در مورد فعالیت های تحقیق خود بیان داشت : تا به حال من تعدادی پژوهش داشته ام که اکثر آنها به حوزه های قرآنی مربوط می شود مانند: پیامدهای سبک شمردن نماز از دیدگاه قرآن و روایات، معناشناسی برخی وازگان قرآنی مانند ضلالت، غوایت، غفران، عفو، تجاوز، ستر،  پایان نامه من هم که در سوالات قبلی درباره اش توضیح دادم.

کریمیان خطاب به دیگر خواهران محصل حوزه بیان کرد: خانواده، تربیت فرزند ارکان توجه یک محصل باید باشد،اهمیت به پژوهش و ادامه تحصیل با اولویت دادن به تشکیل خانواده،سَرسَری نگرفتن تحصیلات حوزوی و دوری از مدرک گرایی، اولویت دادن به تحصیلات عالی در حوزه علمیه تا در دانشگاه، به کارگیری معلومات در عرصه زندگی شخصی و خانوادگی و اجتماعی، صبور و مقاوم بودن در عرصه تحصیل از جمله مواردی است که باعث موفقیت یک طلبه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha