شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علیدوست

حوزه/ آیت الله علیدوست با تاکید بر این که پژوهش حوزوی باید به روز، کاربردی و پاسخگوی شبهات باشد، تصریح کرد: نمره آموزش در حوزه های علمیه در مجموع عالی است، اما موفقیتی که حوزه ها در ارتباط با آموزش داشته اند، در بحث پژوهش ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، پیش از ظهر امروز در اختتامیه ششمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان، در تالار اهل بیت(ع)، بیان کرد: وقتی تراث اسلامی را بررسی می کنیم، در می یابیم شارع مقدس و سیره حضرات معصومین(ع) دو فرمان مهم به ما داده اند.

وی با بیان این که  نخستین فرمان پیرامون فراگیری و در اصطلاح امروزی آموزش است و دومین فرمان بحث تحقیق و مطالعه و پژوهش است، گفت: تلاش عالمان دینی گذشته در راه معارف دینی ستودنی است، وقتی از جلسات 7 ساعته میرزای شیرازی و اهتمام عالمان دینی به تربیت شاگردان حوزوی سخن می گویند، انسان ناخود آگاه محو این عظمت می شود.

عضو جامعه مدرسین قم تصریح کرد: نمره آموزش در حوزه های علمیه  در مجموع عالی است، اما موفقیتی که حوزه ها در ارتباط با آموزش داشته اند، در بحث پژوهش ندارند و متاسفانه این امر ظرفیت های عظیمی  را به خاطر نبود گفتمان پژوهش و نبود هنجارهای پژوهشی و تحقیق از ما گرفته است.

آیت الله علیدوست با بیان این که گفتمان پژوهش در حد آموزش در حوزه های علمیه نیست، یادآور شد: فرمان ائمه اطهار(ع)  و مبینان شریعت در گفتار و رفتار تاکید بر آموزش و پژوهش است.

وی افزود: می توان مواردی چون نهج البلاغه، دعای کمیل و صحیفه سجادیه را برای هر انسانی با هر دینی و مسلکی ارائه کرد و لازمه پذیرنده آنها مسلمانی و شیعه ای نیست، مصداق این امر در مواجه با  این علوم برخاسته از پژوهش دینی و معارف خدایی، جرج جرداق مسیحی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: تراثی که امروز به عنوان میراث به دست طلاب حوزه های علمیه رسیده، حاصل تلاش فراوان عالمان دینی با تحمل و سختی زیاد است.

وی ابراز کرد: امروز در امواج ضلالت صدایی به گوش می رسد که بلندتر باشد، ظرفیت های زیادی در این عصر کنونی وجود دارد که در راه شکوفاسازی استعدادها می توان به کار بست و در امواج ضلالت، امواج هدایت تولید کرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر قرار است  کار علمی  و تحقیق حوزوی صورت گیرد، باید کاری سخت، استوار و به سامان باشد، یک تحقیق حوزوی باید مورد احتیاج، به روز و پاسخگوی شبهات باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان تصریح کرد: تحقیق و پژوهش حوزوی مناسب باید براساس تراث گذشتگان، قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) باشد.

313/38

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha