شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، انجمن های علمی حوزه را پشتیبان نظری حوزه و روحانیت و همچنین نظام اسلامی توصیف کرد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: انجمن های علمی را گاه به گعده های علمی تعریف می کنند به این معنی که پاتوقی برای اعضا به منظور انجام بحث ها و نقد و بررسی های علمی می باشد.

وی افزود: در همین خصوص انجمن های علمی به خوبی می توانند پشتیبانی نظری از مسایل داشته باشند و البته باید توجه داشت که اساساً فلسفه و هدف شکل گیری و توسعه آن ها این نبوده که بخواهد کار مدیریتی و اجرایی کنند، اما حمایت علمی و تولید نظریه کرده و به شرح و بسط فعالیت های علمی می پردازند.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم همچنین در خصوص اهم برنامه ها و خط مشی های سال 95 این انجمن ابراز داشت: ما در راستای برنامه ها و اهداف مدنظر در سال های گذشته ، فعالیت های امسال را دنبال می کنیم که طبعاً با توجه به ساختار انجمن ها، کار اول ما تلاش برای تجمع علمی اعضاست.

وی با اشاره به برگزاری نشست های علمی متعدد از سوی انجمن فقه و حقوق اسلامی گفت: گاه بیش از ده نشست علمی در یک سال داشته ایم که امسال هم به مناسبت های مختلف این برنامه را انجام می دهیم که البته بنابر موضوعات و مناسبت های سال گاه تفاوت هایی هم دارد به عنوان مثال امسال که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامیده شده، در همین خصوص دست کم چند نشست خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بیان داشت: فعالیت مهم دیگر تلاش در زمینه برگزاری کرسی های نظریه پردازی است که با توجه به این که بنده مسئول کرسی های نظریه پردازی علوم نقلی هستم انجمن را در این عرصه دخیل کرده و تلاشمان این بوده که به بهانه های مختلف انجمن فقه و حقوق اسلامی با کرسی های نظریه پردازی مرتبط باشد.

وی افزود: فعالیت مهم بعدی نقد کتب و مقالات و حتی نقد قانون است که در انجمن صورت می گیرد و در این خصوص اگر در قوانین کشور خلا یا تعارض یا ابهام و ناهمسویی وجود داشته باشد به فراخور موضوعات به نقد آن ها پرداخته و به مجاری قانونی ، نتیجه و ماحصل کار را منعکس می کنیم.

این استاد حوزه  همچنین با اشاره به انتشار دو فصل نامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی از سوی این انجمن گفت: این نشریه به صورت علمی و پژوهشی منتشر می شود و سال گذشته جزو ده نشریه ممتاز کشوری شناخته شد، هر چند که همین پارسال هم شروع به انتشار کرد.

آیت الله علیدوست ادامه داد: فعالیت بعدی ما دیدار و ملاقات با شخصیت های علمی و حوزوی و دانشگاهی است که چه شخصیت های داخل کشور و چه خارج را شامل می شود و به ویژه همچون گذشته در راس آن ها دیدار با علما و مراجع معظم تقلید را در دستور کار داریم.

وی در خاتمه گفت: فعالیت مهم دیگر رصد مسایل نوپیدا در جامعه است که نیاز به بحث و بررسی بسیاری دارد و با توجه به این که بنده رییس شورای عالی انجمن های علمی نیز هستم در تلاشیم که این فعالیت در همه انجمن ها صورت گیرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha