شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزخ/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر می خواهیم به نقاط خوبی در زمینه تحول در علوم انسانی دست یابیم باید بدانیم که یان تحول می بایست با چاشنی بازگشت به معارف دینی همراه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان مبنی بر تلاش گسترده علمی برای اقتدار کشور، اظهار داشت: بی شک یکی از عرصه های مهم اقتدار علمی ناظر به مساله تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی و بومی سازی آن است که در این رابطه با وجود همه تلاش ها ، همچنان کمبودهای جدی احساس می کنیم.

وی همچنین خواستار تلاش همه جانبه نخبگان علمی کشور به ویژه مسئولان و متولیان در راستای تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب شد و گفت: در شرایط کنونی یکی از ضروری ترین مسایل برای رشد و تعالی کشور، تلاش به منظور تحول عمیق در علوم انسانی و اسلامی سازی آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:: لزوم تحول اساسی در علوم انسانی به سمت و سوی آموزه های اسلامی از این روست که ما امروز در یک تقابل جدی ایدئولوژیک با نظام لیبرالیستی و اومانیستی غرب هستیم.

وی در ادامه لزوم نقد و بررسی جدی علوم انسانی رایج که متاثر از اندیشه و فرهنگ غربی است را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: آنچه مهم است این که ما ضمن شناسایی آسیب ها و آفات فراروی علوم انسانی به سمت نوآوری در این علوم با تکیه بر آموزه های اسلامی حرکت کنیم و در عین حال با علوم انسانی رایج دنیا آشنا باشیم تا با نظر نقادی عالمانه و منطقی، بتوانیم در این جهت تحول آفرینی کنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha