جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر بتوانیم علم انسانی نوینی را به دنیا عرضه کنیم که از چاشنی‌های دینی ، حوزوی و علوم انسانی برخوردار باشد، به دست آورد بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اراک ، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان این که وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت برای پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی و اخلاقی است، اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه الزاما به معنای ادغام این دو نیست، اما هدف یکی است و در مسیر دستیابی به این هدف نوع کار و تلاش و قطعا تلاش‌های علمی، این دو مکمل یکدیگرند، یعنی نه تنها تباین ندارند بلکه کامل‌کننده هم هستند.

وی افزود: این دو نهاد در عرصه علم و دانش نیازمند یکدیگرند و در عرصه پیشرفت و تأمین نیازهای کشور باید با هم همکاری کنند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: در صورتی که دو نهاد مذکور در راستای هدف واحد تلاش هم‌افزایی داشته باشند، جامعه به اهداف خود دست می‌یابد و نیازهای جامعه بهتر تأمین می‌شود، همچنین جامعه از لحاظ اخلاقی و دانش پیشرفت‌های فوق‌العاده زیادی خواهد داشت. از این رو وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت برای پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی و اخلاقی است.

دبیر‌کل مجمع در خصوص وضعیت این وحدت گفت: قطعا مراحل خوب و همکاری‌های مطلوبی بین این دو ایجاد شده است، اما به نظر می‌رسد باید نهادهای مدیریتی کشور سازوکاری تعریف کنند و در این سازوکار بتوانند هم از محصول حوزه و هم از محصول دانشگاه به طور همزمان استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه امروز موضوع مهم صنایع دانش‌بنیان مطرح است، ادامه داد: در کنار این مهم مقوله‌ای تحت عنوان دانش‌های صنعتی حوزه‌بنیان نیز وجود دارد.

آیت الله اراکی افزود: ما بخشی از حوزه علوم انسانی اسلامی همچون جامعه‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی اسلامی را تولید کرده‌ایم. ادعا نمی‌شود آنچه که تولید شده کامل است، اما اگر این همکاری بین آنچه که در حوزه و دانشگاه تولید شده تنگ‌تر شود، هم حوزه و هم دانشگاه بهتر به نتیجه می‌رسند و ما موفق می‌شویم علم نوینی را به دنیا عرضه کنیم که مورد نیاز است.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان بیان کرد: امروز علوم انسانی مبنای جوامع، جامعه‌سازی‌ها و فرهنگ‌هاست. اگر بتوانیم علم انسانی نوینی را به دنیا عرضه کنیم که از چاشنی‌های دینی و علوم انسانی و حوزوی  برخوردار باشد، به دست آورد بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha